مخالف زایش «زیارت» در محمد آبادکتول هستیم

بخشدار کمالان شهرستان علی آباد کتول گفت: اگر چه رشد صنعت اکوتوریسم در روستاهای کوهستانی دهنه محمد آباد کتول هدف ماست اما با ساخت و سازهای غیر مجاز و زایش روستای زیارت جدید در این منطقه مخالف هستیم.

به گزارش زرین نامه؛ رحمت اله میردیلمی در نشست با خبرنگاران، با اشاره به کمبود منابع آبی و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی که یکی از مهمترین منابع تامین معیشت مردم این منطقه است،  بیان کرد: بخش کمالان با وجود خرده اقلیم های کوهستانی، کوهپایه ای و نیمه بیابانی ظرفیت مناسبی برای رشد اکوتوریسم دارد که با ایجاد زیرساخت مناسب، می تواند به منبع خوبی برای تامین معیشت مردم این منطقه  تبدیل شود.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری شمال بخش کمالان، اظهار کرد: بخش کمالان در قسمت شمالی خود دارای اقلیمی نیمه بیابانی بوده و ۱۲ تپه باستانی و بقعه «آق مشهد» از جاذبه های روستهای این منطقه است که در صورت حمایت مالی می تواند به یکی از مراکز گردشگری پربازدید شهرستان علی آباد کتول تبدیل شود.

ایجاد اشتغال برای 100 نفر در روستای محمد آباد کتول

میردیلمی در ادامه به ظرفیت های منطقه نمونه گردشگری دهنه محمد آباد کتول اشاره کرد و گفت: ما فعالیت در روستاهای این دهنه را با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اکوتوریسم آغاز کردیم و در همین راستا حدود ۲۵ تنور سنتی توسط اهالی روستا در محمد آباد کتول ساخته شد.

وی از اشتغالزایی تنورهای سنتی برای ۱۰۰ نفر از روستاییان خبر داد و اذعان کرد: این تنورها با هزینه شخصی مردم ساخته شده و بخشداری در این زمینه تنها نقش حمایتی ایفا کرده است.

میردیلمی همچنین با اشاره به راه اندازی بازارچه سنتی در روستای ریگ چشمه، گفت: این بازارچه با سازه هایی از جنس طبیعت ساخته شده و دارای ساختاری سنتی است که در آن تولیدات روستاییان به فروش می رسد.

بخشدار کمالان کلبه های روستایی را از دیگر ظرفیت های روستاهای دهنه محمد آباد کتول برشمرد و افزود: این کلبه روستاها با استقبال بسیار خوب گردشگران مواجه شده است و با توجه به وجود آبشارها و مناطق طبیعی این دهنه، ایجاد اشتغال برای 500 نفر برآورد شده است.

وی همچنین افزایش میزان خدمات دهی، افزایش ضریب امنیت، ممنوعیت ورود خودروهای سنگین و ممنوعیت برداشت شن و ماسه از سطح رودخانه ها را از دلایل افزایش حضور گردشگران در امامزاده شیخان دهنه محمد آباد کتول برشمرد. 

امسال ساخت و ساز غیر مجاز نداشتیم 

میردیلمی در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدامات پیشگیرانه کمیته دهگردشی در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهای کوهستانی اشاره کرد و گفت: میزان ساخت و سازهای غیر مجاز در سال 94-95 نسبت به سال 92 که تعداد آن ها به 25 تا 30 مورد در سال می رسید، کاهش چشمگیری داشته و تقریباً به صفر رسیده است . همچنین در راستای افزایش نظارت ها پالایشی میان شورایار روستاهای کوهستانی انجام داده و افراد جوان و تحصیلکرده را جایگزین مسن تر ها کرده ایم. 

بخشدار کمالان در بخش پایانی صحبت های خود از آغاز مطالعات برای احداث کارخانه آب معدنی در دهنه محمد آباد کتول، اعلام آمادگی سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث کارخانه مواد شوینده در شهرک صنعتی فاضل آباد و توربین های بادی در 3 روستای سیاه مرزکوه، چِجا و گنو خبر داد و گفت: با تحقیق نتایج قطعی این پروژه ها به زدی اخبار جامعتری ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه