شهریور پایان حریق نیست / آتش در کمین جنگل‎های گلستان

این روزها انگار که آتش از آسمان می‌بارد، هوا گرم است و شهریور آخرین زهر گرمایش را بر کالبد استان زیبای گلستان جاری می‌سازد تا تابستان گرم گلستان به پایان خود نزدیک شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس؛  گلستان در تابستان امسال باران چندانی به خود ندیده و عطش خاک تفتیده این اقلیم تشنه عطر خاکی است که ضربات انگشت باران آن را در فضای نم گرفته احساس می‌پراکند.

در این هرم نفس‌گیر، دلهره این اقلیم، درختان سر به فلک کشیده این دیار شمالی هستند که هر آن به حادثه‌ای سوزناک با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و حریم سبزشان آماج شعله‌های بی‌رحمی است که خواسته و ناخواسته قامتشان را می‌شکند.

هرچند مردانی هستند که در این سرزمین سبز خود را به دل آتش می‌زنند تا مرهمی باشند بر زخم تن سبز گر گرفته از حریق این حجم سبز، تا دلمان همچنان قرص باشد، زیبایی سبز این دیار همچنان به قوت خود باقی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان گفت: هرساله در فصل گرما به ویژه تابستان و پاییز با تعداد بسیاری حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها مواجه هستیم که این سرمایه خدادادی و طبیعی استان را مورد تهدید قرار می‌دهد.

ابوطالب قزلسفلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بسیاری از این حریق‌ها در همان دقایق اولیه توسط محیط‌بانان این مجموعه مهار و اطفاء می‌شود، چنانچه گویی هیچ اتفاقی روی نداده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال همچون سال گذشته با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده و تدابیر مناسب توانستیم بر حریق‌های ایجاد شده فائق آییم تا کمترین آسیب و خسارت شامل حال منابع طبیعی شود.

قزلسفلو ادامه داد: در مهار و اطفای این حریق‌ها علاوه بر نیروهای منابع طبیعی نیروهای مردمی نیز مشارکت داشتند که این موضوع توانست بر روند پیشبرد برنامه کنترل حریق اثرات مثبتی داشته باشد.

وی یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی استان با اتخاذ تدابیر لازم از جمله برقراری گشت‌های منظم، همکاری مدیریت بحران در شهرستانها و جوامع محلی و استقرار دو فروند چرخبال اطفای حریق در استان برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع، توانست از وقوع و پیشروی آتش و وارد آمدن آسیب به عرصه‌های طبیعی استان ممانعت کند. 

رئیس کارگروه اطفای حریق مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به عوامل ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان یادآور شد: البته راجع به این موضوع بارها پرسش شد و پاسخ‌ها متاسفانه همچنان ثابت است و باید گفت اکثر این عوامل انسانی است هرچند بازهم تاکید می‌شود که بیشتر این عوامل ناآگاهانه و به طور غیرعمد در این فرآیند روی می‎دهد.

*مردم هنوز به خطرات آتش‎افروزی در جنگل‎ها واقف نیستند/ مهار آتش با کمک جوامع محلی

قزلسفلو تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از چنین عمل اشتباهی آموزش و اطلاع‌رسانی است و باید به این جامعه به ویژه مزرعه‌داران حاشیه جنگل‌ها، این موضوع را انتقال داد که بی‌توجهی آنان در فرآیند سوزاندن باقی‌مانده محصولات زراعی و یا آتش ‎افروزی در جنگل ممکن است منجر به چه فاجعه‌ای شود.

وی با اشاره به گرمای چند ماهه تابستان سال جاری اذعان کرد: علاوه بر افزایش مستمر دما، کاهش رطوبت و وزش بادهای گرم تابستانه می‌تواند نگرانی بیشتری ایجاد کند، چرا که این شرایط آستانه تحریک‌پذیری پوشش‌های گیاهی به ویژه درختان را کاهش می‌دهد و حتی موجب حریق آن هم در سطح گسترده می‌شود.

قزلسفلو یادآور شد: ضمن تعامل مناسب با هواشناسی استان به طور دایم اطلاعات جوی استان را رصد کرده و با توجه به این اطلاعات، نیروها را در مناطق آسیب‌پذیر متمرکز می‌کنیم تا در کوتا‌هترین زمان ممکن از احتمال وقوع حریق‌های احتمالی کاسته و در صورت بروز سریعا مهار شود.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به شرایط خاص استان در فصل تابستان به ویژه ماه پایانی گفت: تعامل خوبی بین دستگاه‌های عملیاتی استان برقرار است و همین ارتباط مناسب موجب شده تا استان در شرایط مقابله با حوادثی همچون حریق و بروز سیل از شرایط مناسبی برخوردار باشد.

صادق‌علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: توانمندی و تجربه استان با وجود همه کاستی‌ها در عرصه پیشگیری و مقابله با حریق در عرصه‌های منابع طبیعی، بسیار قابل توجه است، چنانچه سال گذشته در سطح کشور با وجود بیشترین تعداد آتش‌سوزی از کمترین وسعت خسارت در این بخش برخوردار بوده‌ایم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این موضوع در تحلیل اخیر همایش تخصصی اطفای حریق کشور هم مطرح شد و گلستان در تحلیل ارایه شده کشور، طبق آمار، استان برتر در مهار و اطفای حریق معرفی شد.

*گلستان دارای آمار برتر اطفای حریق در کشور

مقدم ضمن تقدیر از زحمات نیروهای پرتلاش منابع طبیعی و محیط زیست تصریح کرد: دستگاه‌های عملیاتی استان در حوزه‌های متعدد حوادث به واسطه تجربه و تعامل مناسب توانسته‌اند بسیاری از کاستی‌ها را جبران کنند و از وقوع حوادث تلخ گذشته پیشگیری کنند.

همچنین مدیر کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به شرایط جوی استان گفت: بر اساس پیش‌یابی هواشناسی از امروز پنج‎شنبه شرایط جوی استان تغییر خواهد یافت و احتمالا شاهد بارندگی در سطح استان باشیم.

سید محمد رضا رضوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: با بارش باران، افزایش رطوبت و تلطیف شدن هوا انتظار می‎رود بر آستانه تحریک‎پذیری منابع طبیعی استان افزوده شود.

وی ادامه داد: این تغییرات جوی به دنبال خود کاهش دما را نیز به دنبال خواهد داشت و تا شنبه هفته آینده این وضعیت تداوم خواهد یافت.

به نظر می‎رسد پس از گرمای چند ماه گذشته، سرانجام آسمان گلستان شاهد ابرهای خاکستری باشند تا این روزهای پایانی تابستان با طلیعه‎ای بارانی نوید کوچ گرما و خزانی دوباره باشد.

انتهای پیام/م