هفته سیاه دلالان ارز / سقوط ۴۸۰ تومانی دلار طی شش روز

زرین نامه: دلار ۳۸۰۰ تومانی سه شنبه هفته قبل، امروز ۳۳۰۰ تومان هم به سختی مشتری دارد.

به گزارش زرین نامه به نقل از خبر آنلاین، تب سرمایه گذاری دربازار ارز، آرام نمی گیرد. افت ۱۳ درصدی قیمت ها طی شش روز قیمت دلار را در بازار آزاد به پایین ترین سطح طی یک ماه و نیم گذشته کشانده است. افتی که بسیاری از دلالان کوچک و سرمایه گذاران غیر حرفه ای این بازار پر تلاطم را تا مرز پاک باختگی کشانده است.

بازار ارز طی یکی دو سال اخیر به شدت سیاسی شده است. واکنش سریع بازار به اخبار مثبت و منفی سیاسی به خصوص مذاکرات هسته ای گویای همین نکته بوده و هست و بی شک افت شدید قیمت ارز که هفته سیاهی را برای دلالان خرده پای ارز رقم زده را نمی توانیم بی تاثیر از اخبار مذاکرات قزاقستان بدانیم. مذاکراتی که در پی آن دو طرف از نتایج نشست ابراز رضایت کردند.
اما آنچه فضای روانی بازار را طی روزهای اخیر شکسته است دوخبر متناوب بودند. اولی رسمی و دومی شایعه ای که در بازار دهان به دهان شد. خبر رسمی را روز یکشنبه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه اعلام کرد.

خبر این بود:” ما نمی گذاریم تحریم ها تشدید شود و از امروز شاهد رفع شدن تحریم ها خواهیم بود”، این اظهار نظر ظهر روز یکشنبه بر روی سایت خبرگزاری مهر و دیگر سایت های خبر منتشر شد. همان روز قیمت دلار که در آغاز روز ۳۶۴۰ تومان بود در پایان روز با ۹۰ تومان کاهش به ۳۵۵۰ تومان رسید.

اما شایعه کاری تر روز دوشنبه بازار را تکان داد. خبری که با توجه به اظهارات رسمی علی اکبر صالحی تقویت شد. شایعه این بود:” ایران از تحریم سوئیفت خارج می شود”، موضوعی که خبرگزاری فارس نیز به ان دامن زد و در خبر خود از بازار ارز در ساعت یک بعد از ظهر به آن پرداخت. در نهایت با توجه به این خبرها در پایان معاملات قیمت دلار بر روی ۳۳۰۰ تومان متوقف شد.

البته بحث دیگری که می تواند بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر گذاشته باشد، کسری بودجه ریالی دولت است که باعث افزایش عرضه ارز در بازار شده است.

البته کاهش فاصله قیمت خرید و فروش ارز که در ابتدای روز در حدود ۲۰۰ تومان بود و در پایان معاملات به حدود ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد نشان می دهد که بازار انتظار تغییر جهت مجدد قیمت ها را دارد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه