رحمانی:شهرداری و آتش‌نشانی 7 اخطار به هیأت مدیره ساختمان پلاسکو داده بودند/ قالیباف:با گذشت بیش از 2 سال هنوز نتوانستیم حکم علاالدین را اجرا کنیم

بخشی از نشست امروز پارلمان با حضور وزیر کشور و شهردار تهران به بررسی ابعاد متخلف حادثه پلاسکو اختصاص داشت.

به گزارش زرین نامه به نقل از دانا؛ جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 13 بهمن) مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس پارلمان و با حضور 200 تن از نمایندگان آغاز به کار کرد و بخشی از آن به بررسی ابعاد متخلف حادثه پلاسکو اختصاص داشت.

شهرداری و سازمان آتش‌نشانی 7 اخطار به هیأت مدیره ساختمان پلاسکو داده بودند/عدم اقدام مناسب دستگاه‌های مرتبط باید بررسی شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس، گزارش این وزارتخانه را پیرامون حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اعلام کرد.

وی در همین خصوص گفت: وضعیت ساختمان پلاسکو در طرح تفصیلی جدید تهران، در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی با عملکرد در مقیاس منطقه‌ای تعریف شده است.

وی افزود: از منظر تأسیساتی، این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لوله‌کشی گاز می‌باشد. از نظر سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی نیز فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق خودکار بوده است اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبه‌ای آب بوده که عملکرد آن نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد.

وزیر کشور در ادامه گفت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک که واقع در معابر و اماکن عمومی است را بر عهده دارد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در تبصره این ماده آمده است شهرداری وظیفه دارد تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها را پس از کسب نظر از مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغِ مهلت‌دار متناسبی صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأسا با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر نموده و هزینه را از طرف دریافت خواهد کرد.

وی پیرامون وظایف سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: این سازمان به موجب ماده 3 اساسنامه، وظیفه نجات جان انسان‌ها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل بر شرایط ایمنی ساختمان‌ها و استانداردهای تجهیزات آنها در برابر سوانح گوناگون را دارد.

وزیر کشور ادامه داد: مطابق اعلام شهرداری تهران، برای تحقق این مأموریت‌ها از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی تاکنون هفت اخطار به هیأت مدیره ساختمان داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ساختمان را برگزار کرد.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد:‌همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان،‌دستورالعمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتش‌نشانی در شهریور 95 تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است. لیکن عدم اقدام مناسب دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید بررسی شود که چگونه عمل کرده‌اند.

قالیباف: تشریح 2 نگاه در مباحث مدیریت بحران

محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در نشست علنی امروز در جریان بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو گفت: می خواهم از 2 نگاه جزئی درباره پلاسکو صحبت کنم.

وی 2 نگاه یاد شده را اینگونه عنوان کرد «از بعد مدیریت بحران حوادثی رخ می دهد یا عامل انسانی باعث بروز آن می شود یا عامل ساختاری»

*فیلم حادثه پلاسکو در صحن مجلس به نمایش درآمد

بخشی از نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد حادثه پلاسکو اختصاص داشت.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران یکی از مهمانان نشست امروز پارلمان بود؛ وی پیش از ارائه گزارش خود درباره ابعاد مختلف این حادثه خواستار پخش فیلمی در صحن مجلس شد که در آن پیرامون رخ دادن حادثه پلاسکو و نحوه امدادرسانی به حادثه دیدگان توضیحاتی ارائه می کرد.

در این فیلم حضور گسترده مردم در صحنه حادثه که باعث ایجاد مشکل برای امدادرسانی شده بود، نحوه حضور ماموران آتش نشانان در صحنه حادثه پلاسکو و شیوه امدادرسانی آنها تا روز انتهایی ماموریتشان به تصویر درآمده بود.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه