دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل امکان‌پذیر نیست

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان نقش وکلا در تحقق اجرای عدالت را مهم عنوان کرد و گفت: دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل امکان‌پذیر نیست.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس؛ ایوب پرتوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هفت اسفند سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع است به وجه تسمیه و نامگذاری این روز اشاره کرد و گفت: در ایران بعد از مشروطیت در قوانین پراکنده از جمله در قانون اصول محاکمات حقوقی اشاره‌ای به وکالت در دعاوی شده بود.

وی افزود: اولین قانون وکالت ایران در 25 بهمن ماه 1315 تصویب شد که این قانون راجع به استقلال وکلا چیزی نداشت مطابق این قانون، پروانه وکالت توسط وزارت عدلیه صادر و در صورتی که وکیل شرایط وکالت را نداشت همین مرجع آن را لغو می‌کرد لذا سرپرستی با وزارت عدلیه بود و وکلا استقلال نداشتند.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: نخستین لایحه استقلال وکلا توسط مرحوم دکتر محمد مصدق تهیه شد وی از مجلس اختیار گرفت که برخی از قوانین را در زمینه مسائل قضایی، فرهنگی و ارتش را خود تهیه و به مدت شش ماه آنها را به اجرا بگذارد تا اگر مشکلاتی وجود داشت آنها را برطرف کرده و سپس برای تصویب به مجلس ارائه دهد این لایحه به تصویب مرحوم دکتر مصدق رسید ولی قبل از اجرایی شدن با پیش آمدن کودتای 28 مراد 1332 اجرایی نشد در نهایت این لایحه در هفت اسفند 1333 به تصویب مجلس رسید و اجرایی است که تاگنون نیز استقلال این نهاد حفظ شده است.

پرتوی بیان کرد: در بسیاری از کشورها دخالت و حضور وکیل در دادرسی اجباری است، سال 1356 در قانون اصلاح پاره‎ای از قوانین دادگستری، ماد‎ه‎ای پیش‌بینی شده است که وزارت دادگستری را مکلف به الزامی شدن دخالت وکیل در دعاوی به تدریج شده است.

وی با بیان اینکه نقش وکلا در تحقق عدالت در جامعه بسیار است، گفت: یک دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل امکان‌پذیر نیست در اسناد و ضوابط بین‌المللی هم بر این امر تاکید شده است در واقع به همان میزان که قاضی در تحقق و اجرای عدالت نقش دارد به همان میزان هم وکیل نقش دارد و به همین دلیل وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت تشبیه شده است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه