بانوی گالیکشی با برداشت دانه‌های گیاه "خارمریم" درآمد 400 میلیونی کسب می‌کند + تصاویر

«خار مریم» در زمره گیاهان دارویی ارزشمند قلمداد می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد اما گلستانی‌ها به آن توجهی ندارند.

به گزارش زرین نامه به نقل ازبه نقل از نیلکوه؛ پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و هر کس که دلسوز کشور است باید به منویات مقام معظم رهبری در این حوزه جامعه عمل پوشانده و نقش خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

برخی با شنیدن واژه اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنند که باید کارهای خارق‌العاده اقتصادی انجام دهند اما تولیدکنندگان اقتصاد مقاومتی بر این اعتقاد نیستند و با تولید خود علاوه بر اینکه نیاز جامعه را برطرف می‌کنند باعث اشتغال‌زایی و کسب درآمد ولو اندک برای خود و اطرافیانشان می‌شوند.

nilkooh2429 1

 

یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی شهرستان گالیکش بانویی است که با برداشت گیاه دارویی خودرو «خارمریم» («ماریتیغال» یا «قنقال») که در استان گلستان به آن توجهی نمی‌شود موجبان کسب درآمد 400 میلیونی را برای خود فراهم کرده است.

در ادامه گفتگوی نیلکوه را با این بانوی گالیکشی می‌خوانید:

لطفاً خودتان را برای خوانندگان نیلکوه معرفی کنید؟

«سارا پارسیانی» ساکن روستای «چقر بش قارداش» از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش و هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی توسعه روستایی دانشگاه گرگان هستم.
چه شد که به فکر این کار افتادید؟

چند سالی است بحث کشت و فروش گیاهان دارویی در سطح کشور فراگیر شده و هرروز به تعداد طرفداران طب مکمل افزوده می‌شود من نیز اقدام به یادگیری کاربرد گیاهان دارویی کردم و اطلاعات خودم را در این زمینه افزایش دادم.

ازآنجایی‌که به کشت و کار گیاهان علاقه‌مند بودم؛ منطقه‌ی خودمان را بهشت گیاهان دارویی یافتم و تصمیم گرفتم در همین منطقه‌ی خودم اقدام به جمع‌آوری گیاهان دارویی کنم.

یکی از گیاهان دارویی که دانه بسیار ارزشمندی دارد «خارمریم» است که توجهی به این محصول در استان گلستان نمی‌شود و تصمیم به جمع‌آوری آن گرفتم.

nilkooh2429 1


آیا این گیاه را کشت می‌کنید؟

خیر؛ گیاه دارویی خار مریم به‌عنوان یک گیاه خودرو در گلستان در حاشیه جاده‌ها و اراضی غیر کشاورزی می‌روید.

در صورت تخصیص اعتبار برنامه‌ی مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دیگر در شهرستان گالیکش دارم.

برای نمونه بااعتباری که سال 95 از بسیج سازندگی شهرستان دریافت کردم بهار امسال اقدام به کشت کدو پوست‌کاغذی یا کدو طبی کردم که تا این مرحله تولید از این محصول کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است.

همچنین گیاهان مختلفی دارویی مانند قارچ دنبلان، بومادران، بابونه، گزنه، گل ماهور، گل ختمی، گل بنفشه، گل‌گاوزبان و... نیز به‌صورت خودرو در شهرستان گالیکش می‌رویند که برای جمع‌آوری و فروش آن‌ها نیز برنامه‌هایی داریم.

nilkooh2429 1


در هر هکتار چقدر دانه خار مریم برداشت دارید؟

برداشت این محصول به‌صورت مکانیزه و توسط کمباین انجام می‌شود و در هر هکتار از اراضی خودرو نیم تن برداشت محصول داریم؛ البته سه عامل: سبکی بذور، ریزتر بودن و خطای نیروی انسانی در این مورد تأثیرگذار است.

با رفع نواقص و کشت این محصول به‌طور متوسط از هر هکتار بین یک الی یک و نیم تن محصول قابل‌برداشت است.

این محصول را کجا به فروش می‌رساند و کیلویی چند است؟

به دلیل نبود دستگاه‌های فراوری و شرکتی که بتوانند از گیاهان دارویی در شهرستان‌ها استفاده‌ی بهینه داشته باشد محصول ما در شهرهای بزرگ استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد.

قیمت فروش هم در بحث گیاهان دارویی نوسانات فوق‌العاده زیادی دارد. به‌ندرت پیش می‌آید گیاه دارویی طی دو سال دچار نوسان قیمت نشود اما پیش‌بینی می‌شود از فروش محصول امسال درآمد 60 میلیون تومانی عاید ما شود.

nilkooh2429 1


امسال در چه سطحی برداشت دارید و پیش‌بینی شما چه مقدار از برداشت محصول است؟

امسال دومین سالی است که اقدام به برداشت بذر «ماریتیغال» نمودم. سال گذشته توانستم پنج‌تن برداشت نماییم که با توجه به هزینه‌های برداشت سود ناچیزی در حد 15 میلیون تومان عاید ما شد.

تاکنون امسال ۱۰ تن برداشت محصول داشتیم و امید است 10 تن دیگر نیز برداشت داشته باشیم.

برنامه‌هایی که در این حوزه‌ی کاری دارید بفرمایید؟

ایده‌ها و برنامه‌های بی‌شماری در این زمینه‌دارم و جسورانه عرض می‌کنم که قدرت تحول بنیادی در عرصه‌ی کشاورزی را در خود می‌بینم ولی به دلیل نبود بودجه و اینکه بدون حمایت نهادهایی نظیر جهاد کشاورزی تحول بنیادی شاید برای یک فارغ‌التحصیل کشاورزی کار دشواری باشد. ولی با توجه به شرایط و توانایی خودم تمام تلاشم را خواهم کرد تا بر محدودیت‌ها غلبه کرده و در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» جسورانه و غیرتمندانه فعالیت داشته باشم انشا الله ...

در صورت حمایت جدی مسئولین از فعالان این بخش می‌توانیم معضل بیکاری را در بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی ریشه‌کن کنیم و برای الگوی بهینه‌ی کشت تعریفی نو ارائه نماییم و ساختار سنتی و فرسوده‌ی کشاورزی استان را بازآفرینی کنیم. اگر حمایت کنند قطعاً می‌توانیم ...

nilkooh2429 1


این گیاه دارویی و خواص آن را معرفی بفرمایید؟

این گیاه یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی است و ماده‌ای به نام گلوتاتیون(Glutathione) موجود در این گیاه نقش عمده‌ای در سم‌زدایی کبد ایفا می‌کند.

خار مریم از ایجاد سنگ صفرا پیش‌گیری و بیماری را درمان می‌کند.

این گیاه، در مقابله با سرطان پروستات، رحم و سینه مؤثر است و رشد سلول‌های سرطانی را نیز کاهش می‌دهد.

این گیاه اثربخشی داروهای مربوط به شیمی‌درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند را کاهش می‌دهد.

خار مریم، در کاهش میزان کلسترول خون مؤثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می‌دهد.

nilkooh2429 1

nilkooh2429 1

nilkooh2429 1


انتهاي پيام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه