سیاسی کردن "مرگ هیرکان" برای فرار از پاسخگویی است

مدیر کل محیط زیست استان گلستان مانند رئیس کشوری سازمان محیط زیست عادت دارند برای فرار از پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی با ذکر عناوینی چون حمله به دولت و ... از پاسخگویی شانه خالی کنند.

به گزارش زرین نامه به نقل ازگلستان ما؛ دو توله پلنگ «ورکان» و «هیرکان» در سال 1393 توسط افراد ناشناس پشت درب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان گذاشته شدند و طی تماس تلفنی این افراد ناشناس، کارشناسان این اداره متوجه این دو توله پلنگ شده و این دو توله پلنگ بلافاصله توسط کارشناسان و مسئولان محیط زیست به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل و در این اداره کل نگهداری شد.

کارشناسان بر این عقیده بودند که با توجه به اینکه این پلنگ‌ها در قفس و محیط نزدیک انسان رشد پیدا کرده بودند، رهاسازی این دو توله پلنگ باعث کشته شدن آنها توسط پلنگ‌های دیگر موجود در حیات وحش و یا شکار شدن این دو پلنگ توسط شکارچیان غیرمجاز خواهد شد و رهاسازی آنها غیرممکن است.

حال پس از گذشت کمتر از 9 ماه از رهاسازی «هیرکان» یکی از این دو توله پلنگ، خبر مرگ این پلنگ توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان تائید شده و این مرگ در شرایطی است که لاشه این حیوان کشف نشده و تنها قلاده این پلنگ کشف شده است.

اما نکته جالب اینجاست که مدیر کل محیط زیست استان گلستان بجای بررسی کارشناسانه موضوع مرگ هیرکان و اینکه تقصیرها را به گردن بگیرد و یک عذرخواهی کوچک بکند ، به اقدامات سازماندهی شده علیه خودش و مجموعه دولت در زمان تعیین کابینه جدید دولت اشاره می کند .

مهاجر در این خصوص به خبرنگاران گفت : "متاسفانه برخی گزارشاتی که درباره این حادثه بررسی می‌کنیم، نیت هجوم به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست را کاملا می‌توانیم مشاهده کنیم و به طور قطع این هجوم تخریب‌ها بی‌ارتباط با تخریب دولت و مدیران خالص سازمان نیست."

در اینجا ذکر چند نکته قابل ارزیابی است :

اولا این هجومی که ایشان بدان اشاره دارد خاستگاه و منشا آن چیست و کجاست و آیا عملا چنین هجومی وجود دارد یا مدیر کل محیط زیست استان برای فرار از پاسخگویی چنین مسائلی را در آستانه آغاز دولت دوازدهم مطرح می کند .

وانگهی تا زمانی ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور است مدیر کل فعلی محیط زیست استان به دلیل ارتباط نزدیک با وی حذف نخواهد شد و با توجه به اینکه ابتکار هم نور چشمی دولت و ماندنی است پس آقای مهاجرهم نباید ترس از دست دادن جایگاه خود و هجوم رسانه ها را داشته باشد .

ثانیا اینکه رسانه های مختلف کشور برای مرگ هیرکان و با هدف کمک به محیط زیست و حفظ گونه های نادر حیوانات نظیر پلنگ و ... حساسیت دارند را باید با چنین عباراتی پاسخ دهیم ، براستی فرهنگ پاسخگویی و شهامت عذرخواهی نزد مدیران ما کجا قرار دارد ؟

ثالثا عملکرد آقای مهاجر در اداره کل محیط زیست استان گلستان در طول چهار سال اخیر فرازهای مثبتی نداشته که رسانه ها بخواهند بر روی آن مانور دهند و بالعکس می توان به حوادث ناگوار زیادی از جمله آتش سوزی ها ، ساخت وسازهای غیر مجاز در منابع ملی ، عدم همراهی کارشناسانه در پروژه گردشگری آشوراده که مصوبه سفر دولت به گلستان بود ، مدیریت ناکارآمد در حفظ محیط زیست و گونه های نادر جانوری در پارک ملی گلستان ، تغییر چندین باره مدیر پارک ملی گلستان ، عدم تجهیز منابع و امکانات در دفاع از محیط زیست و آتش سوزی های گسترده و ... اشاره کرد .

گویا مدیر کل محیط زیست استان گلستان مانند رئیس کشوری سازمان محیط زیست عادت دارند برای فرار از پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی با ذکر عناوینی چون حمله به دولت و ... از پاسخگویی شانه خالی کنند چه اینکه در خصوص ماجرای "ریزگردها" در جنوب و غرب کشور شاهد این رویکرد بودیم .

انتهای پیام /

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه