شاخص‌ های شناخت خداوند

حجت‌الاسلام رضا محمدی، با بیان شاخصهای خدا شناسی بندگان گفت: اهمیت شناخت شاخصهای خدا شناسی این است که با توجه به آن می‌توان میزان خداشناسی خود را مورد ارزیابی قرار داد.

شاخص‌های شناخت خداوند

به گزارش زرین نامه به نقل از پویا؛ حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس رادیو معارف، در برنامه «پرسمان اعتقادی» رادیو معارف درباره شاخصهای خداشناسی بندگان گفت:‌ اهمیت شناخت شاخصهای خدا شناسی در این است که با توجه به آن می‌توان میزان خداشناسی خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و میزان آن ر ابه دست بیاوریم که آیا خدا را شناختیم یا خیر؟ اگر خدا را شناختیم باید اثر نشانده به خدا شناسی را به صورت ملموس باید ارائه دهیم و اگر نشناختیم مسئله برای ما مهم می‌شود که برای شناخت آن بیشتر تلاش کنیم و برای این مورد بیشتر وقت بگذاریم و با با راه‌های مختلف عقل خود را ورزش دهیم و دل خود را با تهذیب جلا دهیم و به قرآن و روایات مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه هرچه بیشتر انسان نسبت به خدا شناخت داشته باشد محبتش بیشتر خواهد بود گفت:‌ هر چه موجودی کاملتر باشد انسان آن را بیشتر دوست خواهد داشت. در هر شاخه‌های مختلف ورزشی، هنری،علمی و .. مردم شخصی را بیشتر دوست دارند که به کمال کار خود نزدیکتر باشد و انسانی که کاملتر باشد محبوبتر خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه خداوند قلب انسان را اینگونه آفریده است که زیبایی و کمال را دوست دارد گفت:‌ اگر انسان بتواند شناخت درستی نسبت به خداوند به دست آورد متوجه خواهد شد که کمال و زیبایی مطلق برای خداوند است حال هر چه انسان این زیبایی را بیشتر ببیند دوستی‌اش نسبت به خداوند بیشتر خواهد شد و هر چه محبتش نسبت به خداوند کمتر باشد نشاندهنده این است که خدا را کمتر شناخته است.

وی با بیان اینکه نمی‌شود انسان انسان باشد و زیبایی را دوست نداشته باشد گفت:‌ اگر شخصی اینگونه بود از در انسانیت نقص دارد یا آن زیبا را نتوانسته است ببیند. مثلا وقتی چشم انسان معیوب باشد نمی تواند برخی از رنگها را ببیند چرا که انسان با چشم زیبایی‌های مادی را می‌بیند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه محبت الهی خود یک شاخص شناخت خدا است گفت:‌شاخص دیگر ترس و خشیت از خدا است.

وی با بیان اینکه خسیت الهی یک شاخص محسوس و قابل اندازه گیری است گفت:‌ هر چه قدر که از خدا خوف داشته باشیم به همان میزان نسبت خداوند شناخت داریم.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه شاخصهای فروانی برای اندازه‌گیری معرفت الهی وجود دارد که کتنوع است گفت: مثلا فردی که نسبت به خداوند معرفت دارد دارای ولایت تکوینی است و می تواند در نظام آفرینش تصرف کند.

وی زهد در دنیا و تواضع در مقابل خداوند را از شاخصهای دیگر شناخت الهی دانست و افزود: دعا کردن زیاد نیز از شاخصهای خدا شناسی است چرا که اگر انسان خدا را بشناسد شب و روز دعا می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه