کارخانه‌هایی که برای رونق واردات به تعطیلی کشانده می‌شوند/ اقتصاد مقاومتی به شعار روی اتوبوس‌ها تبدیل شده است

هر روز شاهد تعطیلی کارخانه‌هایی هستیم که قربانی رونق واردات بی رویه در کشور ما می‌شوند و متاسفانه اقتصاد مقاومتی در کشور ما تنها به شعاری بر روی سر در اتوبوس‌ها تبدیل شده است.

به گزارش زرین نامه به نقل ازدانا؛ به نقل از کار ایرانی، هیچ تولید کننده و صنعتگری وجود ندارد که از واردات بی‌رویه و یا قاچاق کالاهای خارجی که به کشور صورت میگیرد ناراضی نباشد.

کالاهای خارجی در واقع رقیبی سرسخت برای تولیدات داخلی هستند که متاسفانه به دلیل جاافتادن برخی فرهنگ‌های اشتباه میان مردم مبنی بر بالا بودن کیفیت کالاهای خارجی به نسبت کالاهای تولید داخل بهتر است به این موضوع بیشتر از پیش دامن می‌زند.

گاها پائین بودن قیمت محصولات خارجی به خاطر برخی شرایط تولید که در کشورهای مختلف متفاوت است نیز باعث ترغیب مصرف کنندگان به سوی کالاهای ارزان تر بدون توجه به کیفیت محصول می‌گردد که این رویه غلط باید با سیاست‌ها و برنامه ریزی‌هایی که دولت پیش می‌گیرد اصلاح شود.

اما متاسفانه چند سالی است که نه تنها این رویه غلط اصلاح نشده بلکه زمینه واردات و ضربه زدن بیشتر به تولید بیش از گذشته فراهم شده طوری که طی سال‌های گذشته شاهد تعداد بی شماری از کارخانجات بودیم که یا تعطیل شدند و یا اینکه با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به تولید هستند.

اصلاح این روند نیازمند عزم و اراده‌ای جدی است که دولت در این حوزه از ضعف و ناتوانی شدیدی برخوردار است چراکه در طول این مدت بارها از جلوگیری واردات بی رویه و عملی کردن اقتصاد مقاومتی سخن گفته اما در عمل چیزی خلاف آنچه را که بیان کرده بود انجام داده است.

به همین خاطر می‌توان گفت علت بیشتر تعطیلی‌ها و رکودی که صنعت و تولید کشور را با خود درگیر کرده است ناشی از عملکرد ضعیف دولت در بخش اقتصادی و عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و توان داخلی است.

از طرفی حمایت از تولید یعنی بستن مرزهای ورودی کشور به روی واردات کالا اما در کشور ما کارخانه‌های تولیدی بسته می‌شوند برای بازبودن مرزهای کشور به روی واردات کالاهایی که توان تولید آن‌ها را در کشور خود داریم.

نختاب فیروزان یکی از قربانیان واردات بی رویه طی سال های اخیر

کارخانه "نختاب فیروزان" یکی از کارخانجات فعال در حوزه تولید نخ پنبه ای و انواع حوله است که به گرفتار شدن در دام رکودی که صنعت کشور را به خود درگیر کرده حدود 6 ماهی است که کارگران این کارخانه هنوز حقوقی دریافت نکرده اند.

به گفته یکی از کارگران این کارخانه، مدیر عامل نختاب فیروزان عدم بازار فروش و نبود تقاضا در بازار را علت عدم توانایی خود در پرداخت حقوق‌ها اعلام کرده اما در هر حال 6 ماه نگرفتن حقوق زندگی هر فردی را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.

وارد کنندگان کالا به کیفیت محصول نهایی اهمیتی نمی‌دهند

آرش شریف مدیر عامل کارخانه"کامکان" یکی از کارخانجات موفق در عرصه تولید پیچ و مهره‌های خودرو با بیان اینکه ما توانستیم صنعت خودروسازی کشور را تا بیش از 95 درصد از پیچ و مهرهای خارجی بی نیاز کنیم، عنوان کرد: در حوزه پیچ و مهره‌های خودرو بسیار خوب عمل کردیم اما علت اینکه در سایر بخش‌هایی که پیچ و مهره نیاز اصلی آنهاست وارد نشدیم این بود که در این زمینه ما رقیب سرسختی با نام " چین" داریم که توان رقابت با آن را از لحاظ قیمت تمام شده محصولات تولیدی خودمان نداریم.

وی با عنوان اینکه وارد کنندگان پیچ و مهره به کیفیت این محصولات اهمیتی نمی‌دهند افزود: وارد کنندگان، پیچ و مهره‌هایی که از لحاظ کیفی به مراتب از محصولات تولید داخل در سطح پائین تری قرار دارند را با قیمتی بسیار پائین تر از محصولات تولید داخل وارد می‌کنند و طبیعتا با وجودی که محصولات داخلی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند به خاطر قیمت نسبتا بالا تر با نمونه خارجی آن توان رقابت را ندارند و از همین وقتی واردا بازار پیچ و مهره‌هایی که در صنایع غیر از صنعت خودروسازی کاربرد دارند وارداتی هستند.

مدیر عامل کارخانه کامکان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها برای محصولات وارداتی خاصه کشور چین تعرفه ای جداگانه و خاص قرار داده‌اند، افزود: محصولاتی که در چین تولید می‌شوند به دلایل متعددی از قیمت های بسیار پائینی برخوردار هستند از همین رو در خیلی از کشورها تعرفه‌ای خاص و جداگانه را صرفا برای محصولات وارداتی از چین تعیین می‌کنند که این امر باعث تقویت تولید در آن کشور خواهد شد اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما نیفتاده است و ضربات بسیار سنگینی از این بخش به تولید ما وارد شده است.

شریف ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که تولید ما را با معضلاتی همراه کرده اینست که ما مطالبات خود را از خودروسازان دیر به دیر دریافت می‌کنیم و این موضوع نقدینگی کارخانه ما را با برخی مسائل و بحران‌هایی همراه می‌کند طبعا تاثیر خود را در میزان تولید ما خواهد گزاشت.

تعرفه واردات پیچ و مهره بسیار پائین است

وی با عنوان اینکه تعرفه تعیین شده برای واردات پیچ و مهره در کشور ما بسار کم است، اظهار داشت: پیچیده ترین نوع پیچ و مهره، پیچ و مهره‌هایی هستند که در صنایع خودرو سازی استفاده می‌شوند و طبیعتا وقتی ما در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم در تولید پیچ و مهره‌های سایر بخش‌های دیگر نیز موفق خواهیم بود اما متاسفانه به خاطر واردات بی رویه‌ای که در این حوزه صورت می‌گیرد تولید کننده داخلی توان رقابت با محصولات وارداتی چینی را ندارد.

مدیر عامل کارخانه کامکان در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید پیچ و مهره هستند که به خاطر واردات بی رویه‌ای که در این حوزه صورت می‌گیرد یا با ظرفیت بسیار پایینی در حال فعالیت هستند و یا اینکه کلا تعطیل شده اند که اگر عزم و اراده‌ای جدی جلوی این واردات بی رویه را بگیرد می‌توان بخش زیادی از این صنعت را دوباره زنده کرد و اشتغال زایی خوبی را تنها در این بخش ایجاد کرد.

واردات چرخش عقربه‌های "تیک تاک" را از حرکت انداخت

سید مرتضی زمزمی مدیرعامل کارخانه ساعت سازی تیک تاک با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای این کارخانه اظهار داشت: بزرگترین معضلی که شاید وضعیت تولید کارخانه ما را به این روز انداخته است واردات بی رویه ای است که در این حوزه صورت می‌گیرد که اگر جلوی واردات این محصول گرفته شود تنها در کارخانه ما حدود 30 تا 40 نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: تا قبل از سال 90 ما ماهانه نزدیک به 30 هزار تا 40 هزار ساعت دیواری تولید میکردیم که وضعیت بازار و شرایط رقابت نابرابر اینقدر ناعادلانه است که این مقدار طی این سال ها شاید به 1000 عدد ساعت هم نرسد.

مدیر عامل کارخانه ساعت سازی تیک تاک با بیان گران بودن تولید در کشور ما عنوان کرد: در کشور ما به خاطر بالا بودن هزینه مواد اولیه و همچنین هزینه های جاری کارخانه قیمت تمام شده محصول کمی گران تر از نمونه خارجی آن تمام می‌شود از همین رو می توان گفت رقابت با تولیدات خارجی به خاطر قیمت تمام شده محصولات در کشور ما نابرابر است و در حق تولید ملی اجحاف شده است.

وی در پایان با بیان اینکه هیچگونه حمایتی از سوی مسئولین برای رونق دوباره این کارخانه صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد: اگر مسئولین حقیقتا به فکر حمایت از تولید و رونق آن باشند با جلوگیری از واردات کالا چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق می توان با حداقل سودها تولید داخلی را رفته رفته تقویت کرد اما با وجود دروازه‌های باز کشور به سوی واردات کالاهای خارجی طبعا تولید داخل ضربات جبران ناپذیری خواهد خورد.

اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تنها به شعاری روی پیشانی اتوبوس‌ها تبدیل شده است

عرب نژاد ادامه داد: نزدیک به 80 درصد از دستگاه‌های صنعتی که به کشور وارد می‌شوند قابل تولید در داخل هستند اما متاسفانه از نمونه های تولید شده در داخل که حتی کیفیت‌های بالاتری نسبت به نمونه خارجی خود دارند حمایتی صورت نمیگیرد و به ماشین آلات خارجی وارداتی هر چند با کیفیت پایین تر و قیمتی بسیار گران تر اهمیت بیشتری داده می‌شود.

وی با عنوان اینکه تولید داخلی جزء دغدغه‌های مسئولین قرار نگرفته است،بیان داشت: وقتی موضوعی جزء دغدغه‌های ما قرار داشته باشد قطعا برای آن برنامه ریزی مدون و مشخصی خواهیم داشت اما فکر میکنم این دغدغه مندی در بخش تولید داخلی وجود نداشته باشد و بیشتر همه چیز در حد حرف و شعار است.

مدیر عامل این شرکت با عنوان اینکه اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن که یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری بوده تنها به شعاری بر روی پیشانی اتوبوس‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از مسئولین ما به موضوع مهمی همچون اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن اعتقاد قلبی ندارند.

انتهای پیام/