کشف 10گرده سرخدار در جعفرآباد گرگان

زرین نامه: سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان از کشف 10 گرده یک متری سرخدار و دستگيري 2 تن از قطع‌ كنندگان درخت در منطقه جنگلی جعفرآباد گرگان خبر داد.

رسول مقسم در گفتگو با خبرنگار زرین نامه بیان داشت: روز گذشته اداره مبارزه با قاچاق نیروی انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی طی عملیاتی دوتن از متخلفین با جرم حمله و قتل یک درخت سرخدار ممنوع القطع منطقه جنگلی جعفر آباد، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی اظهار داشت: این متخلفین با سابقه در قطع قاچاقی درختان از اهالی روستای جعفرآباد گرگان می باشند.

مقسم افزود: در این عملیات، 10 گرده یک متری درخت سرخدار جاسازی شده در خودروی سواری پراید با همکاری ماموران یگان حفاظت و پرسنل مبارزه با قاچاق کالای گرگان کشف و ضبط شد.

سرخدار ، یاقوت جنگل های شمال

سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان بیان داشت: درخت سرخدار، یاقوت جنگل های شمال و دارای عمر هزار ساله می باشد که در دو منطقه توسکستان گرگان و علی آباد وجود دارد.

وی سرخدار را دارای خاصیت فراوان دانسته و افزود: این درخت در ساخت داروی ضدسرطان تاکسول و ساخت اشیای تزیینی و صنعت مورد استفاده قرار می یگرد.

مقسم خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی هیچ گونه فعالیت پرورشی و بهره برداری از درختان سرخدار ندارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان گرگان ضمن تشکر از پرسنل اداره مبارزه با قاچاق کالای نیروی انتظامی گرگان افزود: درختان سرخدار یکی از گونه های کمیاب منابع طبیعی بوده که باید برای انتقال به نسل بعد در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

به گزارش زرین نامه: سرخدار را می‌توان میراث زنده و شاهکار جنگل‌های طبیعی شمال ایران دانست که از نظر تنوع زیستی و حفظ ذخائر ژنتیکی و بوم‌شناسی یکی از گونه‌های منحصربه‌ فرد و مهم منطقه هیرکانی و باقی‌مانده از دوران سوم زمین‌شناسی است.

سرخدار درختی است سوزنی برگ، سایه پسند و دارای پوست فلس‌دار. چوب درون آن به رنگ قرمز شاه بلوطی و برگ‌های آن دائمی و همیشه سبز است که در قسمت پایینی درخشان و براق است و نیاز به خاک مرطوب دارد. بلندی درخت به ۹ تا ۳۰ متر و قطر آن به ۳ متر می‌رسد.

رشد آن بسیار کند و رویش ارتفاعی آن سالانه ۱۰ سانتیمتر است. میوه نوع ماده آن به رنگ قرمز و نوع نر آن برنگ زرد که هر دو غیر سمی است. بذر سرخدار توسط پرندگان از جمله قرقاول پخش می‌شود. سنجاب‌ها نیز به انتشار بذر سرخدار کمک می‌کنند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه