«خبرخوب» نویدبخش تشکیل جامعه‌ای بانشاط/ چشم‌انداز انتشار «اخبار بد»، جامعه‌ بدون امید به آینده است

مدیرمسئول شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا گفت: وقتی مخاطب با خبر خوب در رسانه مواجه می‌شود، اتفاقات خوب به وی منتقل شده و روح نشاط و امید به آینده در مخاطب گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش زرین نامه؛ مقداد ذکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤالی درباره دلیل انتشار کم اخبار خوب در رسانه‌های کشور گفت: اطلاع‌رسانی در جهان کنونی که در آن زندگی می‌کنیم دارای اهمیت بسیار زیاد و پیچیدگی‌های خاصی است و اگر به این اهمیت توجه نکنیم، می‌تواند آسیب‌هایی را متوجه جامعه ما کند.

وی افزود: بسیاری از مردم دنیا امورات و اتفاقات روزمره خود را بر اساس اطلاعاتی که رسانه‌ها در اختیار آنها گذاشته تنظیم می‌کنند و حتی برنامه‌هایشان را بر آن اساس هماهنگ می‌کنند، لذا می‌توانیم بگوییم اطلاع‌رسانی بعد ویژه‌ای پیدا کرده است.

مدیرمسئول شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا تصریح کرد: در حال حاضر سطح آگاهی‌های عمومی مردم بسیار بالا رفته و تنوع ابزارهای رسانه هم زیاد است، به همین دلیل مردم اطلاعات زیادی را در حوزه‌های مختلف با حجم زیاد در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: یکی از تقسیم‌بندی‌هایی که می‌توان برای خبر و اطلاع‌رسانی در نظر گرفت، تقسیم آن به خبر خوب یا خبر بد است.

ذکی‌زاده در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: وقتی مخاطب با خبر خوب در رسانه اعم از مکتوب، مجازی و سمعی ـ بصری مواجه می‌شود، اتفاقات خوب به مخاطب منتقل شده و روح نشاط، امیدواری و امید به آینده در مخاطب گسترش پیدا می‌کند، ضمن اینکه افزایش امید می‌تواند به نشاط و تعالی جامعه کمک کند.

مدیرمسئول شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا افزود: وقتی رسانه به سیاه‌نمایی و درج اخبار منفی و نکات و نقاط زشت و منفی جامعه بپردازد، چشم‌انداز و نمای جامعه زشت و کثیف خواهد بود که تحلیل این موضوع برای مخاطب آن است که هیچ امیدی برای اصلاح وجود ندارد.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند نوع تحلیل مخاطب را کنترل کرده و آن را مدیریت و هدایت کنند؛ چراکه مدیریت افکار عمومی برعهده رسانه است.

ذکی‌زاده افزود: وقتی رسانه‌ها یک موضوع و خبر را به مخاطب القاء می‌کنند، آن خبر در مخاطب بازخورد خاصی دارد که در درازمدت ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

مدیرمسئول شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا افزود: طی سالیان اخیر با این پدیده مواجه بوده‌ایم که رسانه‌های دارای جهت‌گیری‌های سیاسی با انتشار اخبار منفی و تأکید بر این موضوع اقدام به جذب مخاطب کرده و ناخواسته روحیه ناامیدی را در جامعه پراکنده کرده‌اند که البته ممکن است در کوتاه‌مدت این موضوع به چشم نیاید، اما در درازمدت می‌تواند موجب آسیب‌ به افکار عمومی شود و آنها به این تحلیل می‌رسند که هیچ نقطه امیدی برای اصلاح جامعه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مردم و همچنین مخاطبان با رؤیت خبرهای بد، به این تحلیل می‌رسند که وقتی آحاد جامعه بر اساس تمایلات نفسانی خود عمل می‌کنند، این موضوع اپیدمی شده و فکر می‌کنند که آنها هم باید در این مسیر حرکت کنند، درحالی‌که رسالت رسانه‌ها امیدبخشی به جامعه است.

ذکی‌زاده گفت: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که آینده از آن ماست و خیلی از اتفاقات خوب در آینده رقم خواهد خورد، لذا رسانه‌ها باید در مسیر امیدبخشی به جامعه گام برداشته و جامعه بانشاطی را فراهم کنند تا پدیده‌های زشت کمتر به چشم آمده و شهروندان به مسائل امیدبخش توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: خبر خوب می‌تواند نویدبخش تشکیل جامعه‌ای بانشاط باشد البته این موضوع به این معنی نیست که ایرادات دیده نشود، چراکه رسانه آیینه عملکرد مسئولان بوده و باید اشتباهات آنها را گوشزد کند.

مدیرمسئول شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا تصریح کرد: بهانه انتشار خبر خوب نمی‌تواند منجر به این شود که اشتباهات مسئولان را ندیده و به آنها گوشزد نکنیم؛ چراکه باید در رویکرد کلی، خط‌مشی رسانه‌ها، اصلاح ایرادات بوده و چشم‌انداز آنها را انتشار اخبار امیدبخش ببینیم و در کنار ایراداتی که در جامعه وجود دارد، انتشار آن اشتباهات می‌تواند منجر به اصلاح امور شود.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه