ناگفتههایی از فاجعه نفتکش سانچی؛ را نجات چینی ها چه بود؟
معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.
به گزارش زرین نامه به نقل از تسنیم، هادی حق شناس افزود: در این کشتی 30 نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند.
وی گفت: کشتی سانچی 115 هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی 18 درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن 20 هزار تنی منفجر شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.
حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.
وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
حق شناس افزود: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی نظیر بود.
وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: 90 درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده های نفتی به وسیله کشتی حمل می شود.
حق شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود.
وی افزود: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی ها برای بیمه ها و مالکان سانچی مهم است.
حق شناس افزود: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمی توان گفت به چه دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه