مغفول ماندن آموزش آپارتمان نشینی در گلستان/ چار دیواری اختیاری نیست

علیرغم گسترش زندگی آپارتمان نشینی در گلستان اما آموزشی در این زمینه به شهروندان داده نشده و این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر؛ «پنجره طبقه ششم باز می شود، دستی بیرون آمده و پارچه حاوی پوست آجیل و خرده‌های پلاستیک خوراکی‌های مختلف را در باغچه می‌تکاند»؛ این صحنه فیلم نیست، واقعیت محض است و شاید برای شما هم آشنا باشد.

با گسترش و رشد جمعیت، بشر برای جبران کمبود فضا به زندگی آپارتمانی نشینی روی آورد. آپارتمان، واحدهایی از یک مجموعه ساختمانی هستند که از یک پلاک ثبتی خاص با واحدهای مستقل بنا شده اند.

این امر از زمان احداث مسکن مهر در کشور گسترده شده و باید دید همراه این گستردگی فرهنگ آن هم متناسب با آن در میان مردم نهادینه شده است؟ آیا فرهنگ آپارتمان نشینی به مردم آموزش داده می شود تا مردم حقوق یکدیگر را شناخته و مقررات خاص آپارتمان ها را رعایت کنند؟

مشکلات زندگی آپارتمان نشینی در گلستان هم وجود دارد؛ یک شهروند آپارتمان نشین گرگانی به خبرنگار مهر گفت: چند ماهی است که آسانسور ساختمان ما خراب شد و نیاز به تعمیر دارد و براساس محاسبه قیمت، هر یک از همسایه ها باید مبلغ مشخص بپردازند اما هنوز این همراهی از طرف اهالی ساختمان صورت نگرفته است.

رضا محمدی افزود: ساکنان طبقه همکف معتقدند چون کمتر از آسانسور استفاده می کنند بنابراین باید پول کمتری بپردازند ولی به دلیل نبودن چنین قانونی این موضوع لاینحل مانده است.

وی اضافه کرد: مشکل به همین جا ختم نمی شود، افراد زباله های خود را در پارکینگ و مسیر پله های می ریزند و به حقوق هم احترام نمی گذارند چنان که گویی این محوطه ها متعلق به آن ها نیست.

نبود آیین نامه اجرایی برای قانون آپارتمان نشینی

یک کارشناس مسائل شهری معتقد است که آپارتمان نشینی نیازمند فرهنگ و نظم خاصی است. زهرا کوچک زایی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در بُعد حقوقی قانون آپارتمان نشینی وجود دارد اما آیین نامه اجرایی همه جانبه و کاملی برای آن دیده نشده و به تبع آن آموزش های لازم هم به مردم داده نشده است.

وی افزود: در حالی که اگر به هر فردی که آپارتمان می خرد یا اجاره می کند در همان بنگاه معاملات املاک، آئین نامه اجرایی بدهند همین امر خود تا حدودی در آشنایی افراد با فرهنگ و ضوابط آپارتمان نشینی مؤثر خواهد بود.

کوچک زایی ادامه داد: البته همه زوایای آیین نامه روشن نیست و همین امر منشأ اختلافات است مانند پرداخت هزینه تعمیر آسانسور برای ساکنان طبقات مختلف.

وی به لزوم وجود هیأت مدیره در آپارتمان ها تاکید کرد و گفت: متأسفانه اکثر آپارتمان ها یک نفر را به عنوان نماینده تعیین می کنند که شاید به سخنان وی هم توجه نکنند.

استفاده درست از قسمت های مشاع

کوچک زایی توضیح داد: فرهنگ آپارتمان نشینی شامل استفاده درست و مناسب از قسمت های مشاع و پرداخت هزینه های مشترک مربوط به آن ها، احترام به حقوق همسایگان، رعایت مقررات مربوط به آپارتمان نشینی و تمام مواردی است که باعث می شود که زندگی صلح آمیزی در کنار آدم هایی که تنها به اندازه یک دیوار با آن ها فاصله داریم، داشته باشیم.

وی گفت: برخی از آپارتمان نشین ها با بیان این که «چهار دیواری اختیاری است» از خود سلب مسئولیت کرده و حقوق دیگران را نادیده می گیرند.

آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی در دستور کار دستگاه های مختلف باشد

یک کارشناس علوم اجتماعی هم در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی باید در دستور کار بخش های گوناگون از جمله مدارس، دانشگاه ها، شهرداری ها و نظام مهندسی ساختمان و مانند آن باشد.

برخی از آپارتمان نشین ها با بیان این که «چهار دیواری اختیاری است» از خود سلب مسئولیت کرده و حقوق دیگران را نادیده می گیرند

علی بهنژاد افزود: مردم ما قوانین را نمی دانند بنابراین آپارتمان نشینی را به سلیقه خود یاد گرفته و اعمال می کنند زیرا فرهنگ سازی نشده است.

وی ادامه داد: فرهنگ آپارتمان نشینی نیاز به قانون سازی دارد و برای این امر باید بستر آموزش فراهم شود تا مردم حقوق و وظایف خود را در قبال سایر ساکنان آپارتمان بدانند.

بهنژاد افزود: امروزه اشتباه رایجی وجود دارد و آن این که برخی از ساکنان آپارتمان ها در روابط با همسایگان مانند زندگی در خانه های ویلایی عمل می کنند و چون این مباحث با زندگی آپارتمان نشینی سنخیتی ندارد و از سویی با توجه به فرهنگ دینی ما ممکن است بعد از مدتی مشکلات جدی اجتماعی و خانوادگی به وجود آید.

سطح ارتباطات افراد و خانواده ها مشخص شود

بهنژاد تصریح کرد: باید سطح ارتباطات افراد و خانواده ها مشخص شود و حالت کاملاً رسمی به خود گیرد تا آرامش حاکم و تنش های آپارتمانی به حداقل رسد.

یکی از دستگاه هایی که باید متولی آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی باشد، مدیریت شهری است. ناصر گرزین که رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرایط جامعه امروز انسان ها را به سمت زندگی صنعتی و آپارتمان نشینی سوق می دهد.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری متولی آموزش

گرزین ادامه داد: یکی از برنامه ها و اهداف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان بالا بردن فرهنگ عمومی زندگی آپارتمان‌نشینی است و این رسالت را از چندین سال قبل آغاز کرده است.

وی گفت: حتی در این رابطه کتابچه هایی هم چاپ شده و به عنوان «آداب فرهنگ آپارتمان نشینی» در اختیار مردم قرار گرفته است و همچنین جلسات مختلفی را هم در مورد آپارتمان نشینی در خانه های فرهنگ برگزار کردیم.

گرزین با بیان این که درگیری های شهروندی روز به روز در مجتمع ها زیاد می شود، تأکید کرد: سازمان فرهنگی و ورزشی در این زمینه قدم‌های خوبی چه در زمینه چاپ کتاب و چه در زمینه کلاس های آموزشی برداشته است.

وی اظهار کرد: این سبک زندگی مشکلات و معضلات جدیدی هم پیش روی دارد بنابراین ما باید یکی از ابزارهای خود را که آموزش است، پررنگ تر کنیم.

گرزین اضافه کرد: باید در این آموزش ها قوانین و مقررات آپارتمان ها بیان و تمام مسائلی که باید توسط هر شهروند رعایت شود، گوشزد شود.

وی گفت: علیرغم تلاش سازمان فرهنگی و ورزشی در این زمینه اما کمبودها و نواقصی هم وجود دارد که باید جبران شود.

آموزشی فرهنگ آپارتمان نشینی در بندرگز صورت نگرفته است

فاضل جهانشاهی، عضو شورای اسلامی شهرستان بندرگز هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همه شهروندان نیازمند دانستن فرهنگ آپارتمان نشینی هستند و شهروندان بندرگز هم از این امر مستثنی نیستند.

وی افزود: با توجه به این که در چند سال اخیر (طی هفت سال گذشته)، بعد از اجرای طرح مسکن مهر تعداد زیادی واحد مسکونی آپارتمانی در شهر بندرگز ساخته شده آموزش این امر ضرورت دارد.

بسیاری از اختلاف ها از همین زندگی آپارتمان‌نشینی به صحن شورای شهر یا شورای حل اختلاف دادگستری کشیده می شود

جهانشاهی ادامه داد: در واقع اوج آپارتمان سازی در بندرگز از وام های مسکن مهر است که تعداد زیادی واحد مسکونی در این زمان به شهر اضافه شد.

وی گفت: اما این که شورای شهر بندرگز آموزشی در راستای فرهنگ آپارتمان نشینی انجام داده باشد، خیر، تا به حال اتفاق نیفتاده و برنامه آموزشی از طرف شهرداری و شورای شهر بندرگز صورت نگرفته است.

آگاهی بخش مانع مراجعه به محاکم قضایی

جهانشاهی با بیان این که بخشی از مراجعات و درگیری ها به علت عدم اطلاع و آگاهی مردم نسبت به قوانین است، افزود: می توان با آگاهی بخشی در این مورد از حضور مردم در محاکم قضایی جلوگیری به عمل آورد و باید ما این مهم را در دستور کار قرار دهیم.

عضو شورای شهر گنبدکاووس هم در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در زمینه آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی شورای شهر و شهرداری به صورت مستقیم وارد نشده ولی توسط مشاورانی که در برخی از پروژه های اجتماعی قرارداد دارد، این موارد هم بیان می شود.

نبی الله آخوندی افزود: شورای شهر و شهرداری گنبدکاووس قراردادی را با برخی از کارشناسان می بندند که در داخل شهر کلاس های فرهنگی و اجتماعی برگزار کنند و مطالب مختص به زندگی آپارتمان نشینی هم در آن جا بیان می شود.

آخوندی ادامه داد: در این کلاس هایی که به صورت دوره ای توسط مشاور شهرداری برگزار می شود، مطالب مختلف مناسبتی مانند بازگشایی مدارس و تحصیل دانش آموزان، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی که مردم به آن گرفتار هستند بیان شده و مطالب مختص به فرهنگ زندگی آپارتمان نشینی هم جزو آن است.

همجواری و سکونت در مجتمع های مسکونی ادبیات، فرهنگ و قواعد خاصی دارد که باید آن ها را مراعات کرد. در این بین برای آسایش و آرامش ساکنان در این مجموعه ها سهم آموزش بسیار پررنگ و تأثیرگذار است بنابراین باید دستگاه های مختلف در این زمینه جدی تر وارده شده تا کمتر شاهد نزاع و درگیری بین ساکنان یک آپارتمان باشیم.

انتهاي پيام/