ظهور منجی وجه اشتراک تمام ادیان/ امام (ره) گل سر سبد منتظران است

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به اهمیت بحث ظهور گفت: اعتقاد به ظهور منجی برای نجات بشریت در تمام ادیان وجود دارد و مفهوم درست واژه انتظار باید برای جامعه به درستی تبیین شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر ؛ آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز آغاز امامت امام زمان (ع) اظهار کرد: مسئله آینده زندگی بشر و بحث آخر الزمان و اینکه چه پیش خواهد آمد برای بشریت مطلب مهمی است و همه ادیان ابراهیمی یعنی یهود، مسیحیت و اسلام در مورد آن مطالب بسیاری مطرح کرده اند و در کتاب های خود به موضوع ظهور منجی پرداخته اند.

امام جمعه گرگان گفت: در آیین هندوها، زرتشتی ها و سایر ادیان دیگر هم به ظهور منجی و فردی که برای نجات بشریت خواهد آمد اشاره شده است.

وی ادامه داد: درمورد شخصیت منجی، بشارت ظهور، علامت های ظهور و در مورد برنامه های آن منجی برای بشریت کلیات همان چیزهایی است که مسلمانان می گویند، ظهور منجی یک اعتقاد بشری است که همه دین داران عالم و همه انسان ها با هر مذهب و مرام و فرقه ای در مورد آینده زندگی بشر و آخر الزمان در مورد آن حرف دارند.

امام جمعه گرگان گفت: نخستین مطلبی که در رابطه با امام زمان (ع) باید روشن شود مسئله غیبت بوده که از سال ۲۶۰ یا ۲۵۵ هجری قمری تا به امروز یعنی حدود هزار و ۱۷۹ سال در پس پرده غیبت و از نظرها غایب است.

وی افزود: اینکه آن حضرت در این زمان های طولانی کجا زندگی می کند، همراهی دارد یا ندارد مباحثی است که برای آن مطلبی گفته نشده است.

امام جمعه گرگان گفت: در برخی روایات آمده امام زمان (ع) همه ساله در مناسک حج حضور دارد و مردم او را می بینند اما او را نمی شناسند، در مورد اینکه ایشان ازدواج کرده یا نه مبحثی است که مورداختلاف نظر هست، برخی می گویند ازدواج کرده و برخی می گویند نه ایشان ازدواجی نکرده است، بهتر است در این زمینه اظهار نظری نکرد اما یک نکته مسلم است، او تنها نیست.

وی تصریح کرد: از بعضی از روایات استناد می شود که هیچ کس از جای او خبر ندارد؛ اما ایشان نمی توانند تنها باشند، حتما همراه ایشان افردی هستند که برخی از کارهایشان را انجام دهند اما این آدم ها مخفی هستند و هیج جا هم این موضوع را اظهار نمی کنند و حتی ممکن است بین ما هم باشند اما ما متوجه نمی شویم.

غیبت از ضروریات زندگی حضرت ولی عصر است

آیت الله نورمفیدی در رابطه با غیبت طولانی مدت امام زمان (ع) اظهار کرد: تمام ائمه در رابطه با غیبت امام زمان صحبت هایی کرده اند و مطالبی را گفته اند اما آنچه معلوم می شود این است که این غیبت از ضروریات زندگی ولی عصر است.

وی تصریح کرد: در پاسخ به این سوال که این غیبت چرا باید اتفاق بیفتد؟ باید گفت ایشان مسئولیت سنگینی دارند و می خواهند حکومت جهانی تشکیل دهند و جهان را زیر پرچم اسلام در بیاورند، این کار ساده ای نیست حتما باید زمینه ها و شرایطش فراهم شود، تنها کسی که می تواند این کار را انجام دهد ایشان است، این ذخیره باید باقی بماند تادر زمان مناسبش بتواند بیاید و کارش را انجام دهد.

وی افزود: مسئولیت سنگین آن حضرت، از اول پیدایش حضرت آدم و پیغمبر و ائمه بوده چرا که خدا به دنبال جامعه ای صالح بوده تا امنیت و عدالت و انصاف و ... در این جامعه برقرار شود و دل های مردم به هم نزدیک شود، این کار ساده ای نیست و باید از راه های معمول انجام شود.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه پیامبران معجزه هایی برای اثبات نبوتشان داشتند، گفت: مسئله ظهور بنا نیست با معجزه درست شود، لازم به ذکر است که ائمه و انبیای ما همواره مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند و پیامبر اکرم ۸۳ جنگ طی ۱۰ الی ۱۱ سال داشتند و در مسیر رسالتش آزار و اذیت های زیادی به او رساندند، آن هم به این دلیل که از راه های معمولی باید به این نتیجه برسد و با معجزه قرار نیست مشکلی برطرف شود، این چنین کاری هم بر عهده امام زمان (ع) است و باید از طرق معمولی و نه معجزه به نتیجه برسد.

مسئولیت امام زمان (ع) بسیار مهم است چراکه ایشان می خواهند حکومت جهانی را بر اساس دین و راه خدا تشکیل دهند و اگر قرار بود مسئله حکومت جهانی و ظهور با معجزه درست شود امام عسکری (ع) یا دیگر ائمه این کار را می کردندوی ادامه داد: مسئولیت امام زمان (ع) مسئولیت بسیار مهمی است چراکه ایشان می خواهد حکومت جهانی را بر اساس دین و راه خدا تشکیل دهد و اگر قرار بود مسئله حکومت جهانی و ظهور با معجزه درست شود امام عسکری (ع) یا دیگر ائمه این کار را می کردند؛ بهترین مثال در این زمینه امام راحل است. ایشان در سال ۴۲ قیام خود را شروع کرد اما چون زمینه فراهم نبود ۱۵ سال تبعید شدند اما زمانی که در سال ۵۷ می خواستند از پاریس به ایران بیایند خیلی ها می گفتند نروید اما امام گفتند الان زمان آن رسیده است و من باید برم.

وی افزود: در روایات آمده وقتی از علت غیبت سوال پرسیده می شود گفته می شود اگر ایشان می ماند کشته می شد شرایط هم همین گونه تایید می کند، امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) توسط خلفای عباسی به سامرا آورده شدند و علت عمده این کار این بود که شنیده بودند دوازدهمین امام اهل بیت کسی است که بساط ستمگران را زیرو رو خواهند کرد بنابراین امام عسکری (ع) را به سامرا آوردند و تحت نظارت قرار دادند تا در صورت امکان فرزندشان یا خودشان را بکشند.

امام جمعه گرگان گفت: این نکته ای بود که خود امام عسکری (ع) هم طی نامه ای برای یکی از وکلای خود نوشته بودند که این ها فکر می کنند که اگر مرا بکشند این نسل منقطع می شود.

غیبت، برای تشکیل حکومت جهانی ضروری است

وی با بیان اینکه غیبت امام زمان (عج) برای تشکیل حکومت جهانی و ظهور ایشان ضروری است، اظهار کرد: مخفی زندگی کردن حضرت ولی عصر(عج) از ملزومات مسئولیت امام است، مسئولیتی که برعهده آن حضرت گذاشته شده چیزی نیست که در هر زمانی انجام شود بلکه باید زمان مناسب آن کار برسد.

امام جمعه گرگان گفت: برخی می گویند امام غائب که در میان جامعه حضور ندارد و غائب از نظرهاست و کسی معمولا او را زیارت نمی کند چه فایده ای برای مردم دارد؟ در جواب این افراد باید گفت یکی از فواید مهم وجود حضرت ولی عصر(عج) حضور حجت خدا در روی زمین است چرا که زمین بدون حجت خدا امکان ندارد، از طرفی دیگر امام زمان (عج) در حال هدایت عده ای است که این هدایت جز از امام زمان (عج) از کسی دیگر بر نمی آید، آن عده هم افرادی هستند که قلوب مستعده برای عروج به سوی خدا دارند و در جامعه کم نیستند، اما ما آن ها را نمی شناسیم.

امام جمعه گرگان ادامه داد: این انسان ها فردی را به عنوان هادی می خواهند همان طور که هر شاگردی یک استادی دارد این آدم ها جز حضرت ولی عصر (عج) انسان دیگری نیست که آن ها را هدایت کند.

وی افزود: باید تمام زوایای وجودی حضرت ولی عصر (عج) در زمینه های مختلف برای ما روشن و شفاف باشد و من معتقدم برای اینکه در طول تاریخ اعتقاد به حضرت ولی عصر(عج) شفاف نبوده موجب پیدایش وهابیت شده است، چراکه وهابیون در اصل و ریشه از منتظرین امام زمان (عج) بودند ولی چون درست موضوع را درک نکرده بودند و زوایای این مسئله مهم برایشان تحلیل نشده بود گرفتار انحراف شدند.

انتظار برای ظهور با فضیلت ترین کارهاست

امام جمعه گرگان علاقه و محبت به آرمان های ولی عصر را از عناصر ظهور دانست و گفت: انتظار برای امام زمان (عج) طبق روایات و به گفته پیامبر اکرم با فضیلت ترین کارهایی است که امت من می توانند انجام دهند، البته بحث انتظار بحث مهمی است و نگاه به این مسئله و آنچه از آن برداشت می شود گاهی ۱۸۰ درجه متفاوت است، اگر مسائل اسلامی بد فهمیده شود سر از انحراف در می آورد.

وی گفت: انتظار با این درجه از اهمیت باید درست تبیین شود اگر کسی منتظر ولی عصر باشد مثل این است که از خیمه امام زمان (عج) و محضر ایشان و پیشاپیش رسول خدا شمشیر بزند پس باید درست روشن شود.

امام جمعه گرگان گفت: انتظار با این اهمیت ریشه اش چیزدیگری است در واقع مفهوم انتظار این است که مومن باید آنچه را که خدا می خواهد بخواهد؛ اما خدا چه چیزی می خواهد؟ خدا می خواهد جهان در اختیار بندگان صالحش قرار گیرد خدا می خواهد مستضعفین در رأس قرار بگیرند و اهل باطل به دره جهنم سقوط کنند و این خواست خداست مومن اگر مومن واقعی باشد باید هرآنچه خدا می خواهد او هم بخواهد.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) قطعا گل سر سبد همه منتظران عالم بوده است، منتظر واقعی امام عصر (عج) ایشان بودند چراکه برای حق قیام کرد، چنین انتظاری هم باید امید هم فعالیت و هم عمل داشته باشد چراکه انتظار بدون این ها معنی ندارد.

وی گفت: انتظار حقیقی آن انتظاری است که نسبت به آرمان های ولی عصر همراه با عشق و حقیقت باشد، علاقه و محبت به آرمان های ولی عصر، امید به آینده، وارد میدان عمل شدن در حد توان سه عنصرانتظار برای ظهورامام زمان (عج) است.

نماینده ولی فقیه در گلستان تحلیل نادرست روایات در رابطه با امام زمان (عج) را موجب انحراف دانست و گفت: مسئله انتظار مسئله مهمی است اما بعضی ها از مسئله انتظار برداشت درستی ندارند و به شکلی انتظار را معنا می کنند که ماحصل آن سلب مسئولیت از منتظران است، یعنی هیچ مسئولیتی ندارند فقط امام زمان (عج) بیاید و کارها را اصلاح کند و ما هم دست از پا خطا کنیم.

انتهای پیام /