برج قابوس در هجوم سوسک‌های بال آتشین/ هشدار کارشناسان به تخریب بنا

بلندترین برج آجری جهان با قدمت هزار سال که گذر زمان هم موجب فروپاشی آن نشده، امروز درگیر مشکلاتی ازجمله لانه گذاری سوسک های بال آتشین است که کارشناسان آن را تهدیدی برای بنا می دانند.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر، بلندترین برج آجری جهان با قدمت هزار ساله که گذر زمان هم موجب فروپاشی آن نشد امروز درگیر مشکلاتی ازجمله هجوم و لانه گذاری سوسک های بال آتشین است. امری که به اعتقاد کارشناسان تهدیدی برای سلامت برج هزار ساله قابوس به شمار می رود.

برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت شد.

این اثر تاریخی که تاکنون در طول دوره های مختلف از حملات دشمن و حوادث طبیعی ایمن مانده، به گفته کارشناسان امروز به واسطه خطر رطوبت، مجاورت بنا در گذر خودروهای سنگین و سوسک های بال آتشین که اخیرا به دو مشکل اضافه شده، در معرض آسیب قرار دارد.

به باور کارشناسان اجرای طرحی برای دفع رطوبت برج قابوس باعث شده تا امروز این اثر تاریخی مورد هجوم سوسک های بال آتشین قرار بگیرد.

این متخصصان معتقدند هجوم سوسک های بال آتشین نه ناشی از مسائل جاری در نگهداری این دست سازه‌های خشتی، که بر اثر بازسازی نادرست این سازه متوجه آن شده است.

علیرضا صادقی امیری، سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درباره این مشکل پیش آمده، اینگونه توضیح می دهد: حدود دو سال پیش پروژه دفع نم برج قابوس اجرا شد که هدف از آن، جلوگیری از نفوذ رطوبت سطحی و صعودی بود. اما متأسفانه نه تنها کانال‌های دفع نم نتوانست به خوبی عمل کند که به دلیل نوع آجرها و استفاده از موم و چوب‌پنبه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنای برج قابوس، ده‌ها هزار سوسک بال آتشین به دلیل جذب رطوبت در چوب پنبه‌ها به این بنا حمله برده و با جویدن چوب پنبه‌ها به درون بنای برج قابوس نفوذ کرده‌اند.

درحالی که عضو هیأت رئیسه شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ادامه این روند را تهدیدی برای سلامت بنا می داند و معتقد است ایجاد کلونی سوسک های بال آتشین بین پوسته‌های ملات و خوردن چوب‌ها و کاه موجود در مصالح موجب سستی مصالح به کار رفته در برج قابوس می‌شود رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس اظهارات علیرضا صادقی امیری در این باره را رد می کند و حضور سوسک‌های بال آتشین در برج قابوس مشکل جدی بنا نمی داند.

به ادعای عبدالمجید نورتقانی: اصلا ملات کاهگل در برج قابوس به کار نرفته است و از چوب پنبه و موم نیز هیچ جا استفاده نشده است که سوسک‌ها در حال جویدن آن‌ها باشند.

خبرگزاری مهر برای تنویر اذهان و عمومی و اطلاع درست از جزئیات این موضوع به زودی گزارشی از هجوم سوسک های بال آتشین و آسیب های احتمالی این حشرات برای تنها بنای تاریخی بین المللی استان گلستان منتشر می کند.

انتهاي پيام/