برگزاری جشنواره مطبوعات در استان گلستان، شاید قرنی دیگر!

به گزارش زرین نامه،  ششم اسفند سال 94 بود که آخرین جشنواره مطبوعات در گلستان برگزار شد و دقیقاً 1,793 روز از آن روز می گذرد. البته بین جشنواره آخری و ماقبل آن دقیقاً ده سال فاصله است و اگر با همان فرمان پیش برویم ، تقریباً 5 سال دیگر جشنواره مطبوعات بعدی برگزار می شود! 

 

در این بین اداراتی هم که جشنواره با رویکرد رسانه برگزار می کردند عطایش را به لقایش بخشیدند تا پازل بی توجهی ادارات به رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب و پایگاه ها و خبرگزاری های رسمی تکمیل شود!
اولین و آخرین جشنواره در نیروی انتظامی با رویکرد رسانه به شش سال قبل یعنی سال 93 در دوره ریاست سرتیب میر فیضی بر می گردد و همچنین دو جشنواره «سلامت و رسانه» در دانشگاه علوم پزشکی با ریاست دکتر ریاحی در سال های 94 و 95 برگزار گردید و با تغییر مدیریت دانشگاه پرونده این جشنواره نیز در دانشگاه علوم پزشکی گلستان بسته شد!
البته پس از حذف جشنواره مطبوعات سراسری و استانی شدن این جشنواره ها، بسیاری از استان ها نظیر استان مازندران، ایلام، یزد و ... همه ساله جشنواره سالانه یا فصلی برگزار می کنند و بعضی استان نیز هر چند سال یک بار اقدام به برگزاری جشنواره مطبوعات می کنند. اما در استان گلستان تنها جشنواره های مطبوعات که به صورت ثابت برگزار می گردند، جشنواره رسانه ای ابوذر است که به نوعی جور اداره کل ارشاد را می کشد و در قالب های مختلف اقدام به برگزاری جشنواره می کنند!

جا دارد مسئولان محترم اداره ارشاد و عزیزان خانه مطبوعات، برگزاری این جشنواره ها را با جدیدت بیشتری دنبال کنند و زمینه معرفی رسانه ها را به ویژه به روسای ادارات فراهم کنند. در حال حاضر سیاست خطرناک اعتماد به فضا ها و کانال های مجازی که ماندگاری و استناد به آنها در سال های آتی ، به شدت متزلزل و غیر قابل اعتماد است، در بین روسای ادارات زیاد شده است و این اعتماد شکننده به فضای مجازی ( به واسطه وجود مخاطب زیاد که بسیاری از آنها فیک هستند) در آینده تبعات زیادی خواهد داشت!
دردمندانه گاهی اوقات روسای ادارات به مصاحبه با ادمین این کانال ها اقدام می کنند یا در مقابل دوربین اینستاگرام قرار می گیرند و این نکته بیانگر پائین بودن سطح سواد رسانه ای و آشنا نبودن با مبانی و اصول حرفه ای رسانه و ظرفیت های آن است. در ایام نوروز در یکی از شهرستان های استان گلستان، شهرداری اقدام به برگزاری یک برنامه اینستاگرامی کرده بود. در زمان مصاحبه یکی از مسئولین تنها 5 بیننده در حال تماشای مصاحبه ایشان بودند و در همان ساعت دختر خانمی بی کلام در حال کشیدن قلیان بود که بیش از 280 نفر بازدید کننده داشت!
مسئولان باید بدانند انتشار اخبار در رسانه رسمی با فضای مجازی تفاوت دارد و قرار نیست از هر ابزاری برای انتشار اخبار و گزارش های رسمی استفاده کنیم.
شاید برگزاری جشنواره های مطبوعات با رویکرد های مختلف در ادارات مختلف بتواند زمینه آشتی ادارات با رسانه های رسمی را فراهم کند.

ershad

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه