قیمت توتون در گلستان منصفانه نیست/ دولت با خرید تضمینی از کشاورزان حمایت کند

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت 99 هزار تومانی توتون در مازندران و 110 هزار تومانی در گیلان، گفت: قیمت توتون در استان گلستان، با وجود هزینه بالای تولید آن، منصفانه نیست.

به گزارش زرین نامه؛ رحمت‌اله نوروزی در نشست با اصحاب رسانه گلستان، خبرنگار را آیینه تمام نمای جامعه توصیف کرد و گفت: رسانه ها و خبرنگاران رسالت سنگینی به عهده دارند و باید به صورت واقعی و بدون حب و بغض از مسئولان مطالبه گری کنند تا استان به طراز واقعی خود برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان، اظهار کرد: تشکیل شورای قیمت‌گذاری در کنار شورای اقتصاد یکی از اقدامات اساسی و مهم مجلس یازدهم بود که در آن، قیمت خرید گندم از پیشنهاد 9 هزار و 700 تومان به 11 هزار و 500 تومان رسید.

وی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی فراکسیون نمایندگان مردم سه استان شمالی در مجلس شورای اسلامی قیمت‌گذاری خوبی در خرید محصولات کلزا، سویا، پنبه و آفتابگردان از کشاورزان داشته است.

نوروزی افزود: با پیگیری مجمع نمایندگان و استاندار، بیش از 99 درصد مطالبات گندمکاران گلستان پرداخت شده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه قیمت توتون با توجه به هزینه بالای تولید آن، باید اصلاح شود، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم توتون استان گلستان، ۸۱ هزار تومان اعلام شده که البته کیفیت آن هم در این قیمت گذاری اثرگذار است، اما ما به این رقم قانع نیستیم، زیرا هر هکتار کشت توتون، ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و این قیمت برای کشاورز، به صرفه نیست. لذا برای حمایت از توتون کاران حوزه انتخابیه پیگیری هایی انجام شده که در نتیجه ی آن، تصمیم‌گیری جدیدی در این خصوص با حضور مقامات مربوطه شنبه (12 شهریور جاری) انجام می شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید از حق کشاورزان دفاع کنیم، اظهار کرد: سال گذشته هر کیلوگرم برنج ۳۵ الی ۴۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد و سود اصلی را دلالان بردند و کشاورزان، از سود چندانی منتفع نشدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غله، بخش خصوصی و انجمن واردات خواستیم تا برای حمایت از کشاورزان، واردات برنج از مرداد تا آذر ماه ممنوع شود.

وی از کشاورزان نیز خواست تا برنج‌ خود را سریع نفروشند تا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان پدر معنوی کشاورزان وارد عمل شده و این محصول را از آنان خریداری کند تا از ورود دلالان به این حوزه جلوگیری شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در ادامه گریزی هم به حوزه سیاست زد و گفت: درگیری‌ها و مشکلات حزبی، گروهی، جریانی و قومی همواره باعث عقب ماندگی گلستان شده است، در حالی که سایر استان‌ها برای رشد و پیشرفت به چپ و‌ راست نگاه نمی‌کنند.

 انتهای پیام/