جنگل های هیرکانی و سرخ دار در معرض نابودی/ دریاچه دوم ارومیه ایجاد خواهد شد!

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود باعث می شود که ماجرای دریاچه ارومیه تکرار شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از برنا؛ رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره انتقال آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود اظهار کرد: در دهنه زرین گل چشمه شور و شیرین داریم که اکوسیستم منطقه را حفظ می کند. آنجا جنگل های بی نظیر هیرکانی و سرخ دار را داریم.

وی افزود: قرار شده که در آن منطقه هیچگونه انتقال آبی صورت نگیرد چراکه برداشت آب از آنجا باعث می شود که ماجرای دریاچه ارومیه تکرار شود و اینگونه دریاچه ارومیه دوم به وجود بیاید و اینگونه جنگل های هیرکانی و سرخ داری از بین رفته و ویران خواهد شد.

نوروزی با اشاره به احداث چاه در این منطقه بیان کرد: برای محیط زیست کشور متاسفیم. از زمان مدیریت آقای سلاجقه آنجا دارد به قهقرا می رود. وزارت نیرو، علیرغم اینکه آقای جوانبخت معاون وزارت نیرو در اسفندماه سال 1400 نامه داده بود که اینکار پیگیری شود، کوتاهی صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از دستگاه قضا برای پیگیری این امر عنوان کرد: سه شنبه هفته گذشته در این خصوص به رئیس جمهور نیز تذکر دادم تا وزیر نیرو و وزارت کشور به این امر ورود کنند وگرنه که ما دریاچه ارومیه دوم در دهانه زرین گل علی آباد را خواهیم داشت. 

نوروزی با تاکید براینکه با وجود بروز این اتفاق منابع طبیعی سکوت اختیار کرده، ادامه داد: این کار نباید انجام بشود چون حفر چاه باعث ایجاد خشکی چشمه شده و در نهایت شاهد نابودی جنگل ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: حدود 10روز از حفر چاه می گذرد اما دستگاه های ذی ربط برای جلوگیری از انتقال آب کوتاهی می کنند، این درحالیست که همه مکاتبات و اقدامات لازم انجام شده، اما وزارت نیرو و خصوصا محیط زیست در این زمینه بسیار قصور دارند.

انتهای پیام/