7 طرح آبخیزداری «زرین گل» در انتظار اعتبار

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول با تاکید بر اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در کنترل سیلاب ها و حفظ خاک، گفت: مطالعات 7 طرح آبخیزداری در دهنه زرین گل انجام شده و در انتظار تخیص اعتبار برای اجراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ محسن دروکی در نشست با خبرنگاران شهرستان علی آبادکتول، با اشاره به مساحت 116 هزار هکتاری این شهرستان، گفت: 90 هزار هکتار از این مساحت، شامل جنگل ها، مراتع و بیشه زارها زیر پوشش منابع طبیعی و آبخیزداری است.
وی با بیان اینکه با توجه به این وسعت، نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در هر زمان و هرمکان آماده حفظ و حراست باشند، گفت: تابستان ها در پایین دست به سبب آتش زدن باقی مانده گندم و پاییز در بالادست به سبب خروج دامداران از مراتع باید از لحاظ آتش سوزی آماده باشیم اما از این جهت تجهیزات ما مقبول است ولی کافی نیست.
دروکی در ادامه از اجرای 13 پروژه آبخیزداری سال گذشته در دهنه محمدآبادکتول خبر  داد و گفت: امسال نیز یک پروژه آبخیزداری در سیاه رودبار دهنه زرین گل داریم که تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول با تاکید بر اهمیت طرح های آبخیزداری در پیشگیری از وقع سیل، اذعان کرد: از زمانی که طرح های آبخیزداری در دهنه محمدآبادکتول اجرا شده، ما در این دهنه سیل نداشتیم.


وی با بیان اینکه ما هنوز هم به طرح های آبخیزداری نیاز داریم، افزود: به طور مثال، اجرای طرح آبخیزداری در روستای طاویر دهنه محمدآبادکتول از ضروریات است.
دروکی تصریح کرد: کار مطالعاتی 7 طرح آبخیزداری هم در دهنه زرین گل انجام شده و نیازمند تخصیص اعتبار برای اجراست.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری علی آبادکتول در ادامه گریزی کوتاه به مغفول ماندن ظرفیت ذخیرگاه های منحصر به فرد گیاهی این شهرستان در حوزه گردشگری زد و گفت: ما در شهرستان دارای چهار ذخیرگاه ارزشمند سرخدار سیاه رودبار، سرخدار افراتخته، سرونوش و سروذربین هستیم که می تواند نقشی مهم در حوزه گردشگری و رونق کسب و کارهای مرتبط با آن داشته باشند، اما علیرغم ثبت بین المللی، ظرفیت آن هنوز در شهرستان ناشناخته است. 
 دروکی در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به سهم شهرستان علی آبادکتول در طرح ملی کاشت یک میلیارد نهاد در کشور، گفت: سال گذشته 200 هکتار از مساحت این شهرستان در قالب کاشت درختان جنگلی، زراعت چوب و ایجاد فضای سبز، زیر پوشش کاشت نهال رفت و 145 هزار اصله نهال غرس شد. امسال نیز در حال مکان یابی مناسب برای ادای سهم شهرستان در این طرح ملی هستیم.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان علی آبادکتول همچنین با تاکید بر اهمیت آموزش حفظ منابع طبیعی از دوران کودکان، گفت: از سال گذشته تا کنون همکاران ما 170 مورد حضور در مدارس داشتند تا با دانش آموزان از نزدیک درباره حفظ منابع طبیعی و جنگل ها صحبت کرده و به آن ها موارد ضروری در این زمیه را آموزش دهند.
دروکی در پایان با اشاره به کمبود نیرو و وسعت شهرستان، از مردم خواست، مواردی همچون قطع غیرمجاز درختان، حوادث و آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را از طریق شماره تلفن های 1504 و 139 به ماموران حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اطلاع دهند تا برای حفظ منابع، به موقع اقدام شود.
خبرنگار: نرگس تجری 
انتهای خبر/
 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه