نشست‌های نمایشی جای خبرنگاران علی‌آباد‌کتول نیست

فرماندار علی آبادکتول علیرغم اعلام اعتراض خبرنگاران رسمی شهرستان به حضور ادمین پیج های اینستاگرامی در جلسات، آن ها را در جلسه قرارگاه شهید همدانی دعوت کرد و خبرنگاران در اعتراض به این بدعت گذاری جلسه را ترک و آن هایی هم که تا جلوی درب آمده بودند، از ورود به جلسه خودداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ نرگس تجری خبرنگار نوشت: یک روز هم از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حکمرانی در فضای مجازی نگذشته بود که فرماندار علی آبادکتول علیرغم این سخنان، برخلاف قانون و اعتراض خبرنگاران رسمی این شهرستان به حضور ادمین های پیج های اینستاگرامی در جلسات رسمی، بدعت گذاری خود را تداوم بخشیده و دوباره آن ها را در جلسات رسمی بالاترین دستگاه اجرایی شهرستان دعوت کرد.
این جلسه با عنوان قرارگاه شهید همدانی و با هدف بیان دستاوردهای دولت سیزدهم در علی آبادکتول تشکیل شده بود و مدیران ادارات این شهرستان آمده بودند تا دستاوردهای خود را برای رسانه ها بیان کنند. اما این اقدام فرمانداری سبب شد امروز این مدیران غیر از هدر رفتن چند ساعته وقت، تقریباً هیچ آورده رسانه ای از این جلسه نداشته باشند. 


زمان و مکان این جلسه هم روز دوشنبه (5 مردادماه جاری) و از طریق پیامک به خبرنگاران اطلاع رسانی شده بود و خبرنگاران هم همان روز محترمانه در پیامی به فرماندار و حراست فرمانداری شهرستان اعلام کرده بودند که درصورت حضور ادمین های اینستاگرامی (که اساساً حضورشان در دستگاه های رسمی به عنوان خبرنگار برای پوشش اخبار غیرقانونی است)، جلسه را ترک می کنند. اما فرماندار محترم که به ظاهر معتقد بر حفظ حرمت است، بی توجه به این مهم با عزمی جدی، بر تصمیم غیرقانونی خود پافشاری کرد که نتیجه ترک جلسه و همچنین بازگشت تعدادی خبرنگاران رسمی از جلوی درب فرمانداری در اعتراض به این مساله شد.


یادم می آید اولین بار سال 1391 بود که به عنوان اولین پایگاه خبری تحلیلی علی آبادکتول به فرمانداری این شهرستان مراجعه کردم تا در نشر اخبار این دستگاه، همکاری خودم را اعلام کنم که اولین واکنش آن ها، درخواست مجوز جهت اجازه ورود به جلسات بود چرا که معتقد بودند در جلسات ممکن است مواردی مطرح شود و خبرنگار باید صلاحیت شنیدن و نحوه نشر آن را داشته باشد. راست هم می گفتند. انتشار یک مطلب و خبر اشتباه گاهی می تواند آثار بدی را در افکار عمومی داشته باشد و نتوان به راحتی آن را از اذهان پاک کرد.


اما حالا بعد از گذشت 12-13 سال از آن موقعیت مجوز مدار به چنین ولنگاری در فضای مجازی رسیده ایم که خبرنگاران رسمی در غریبانه ترین حالت ممکن خود قرار گرفته اند. در اکثر جلسات دعوت نمی شوند و از بین مواردی هم که دعوت می شوند، گاهی باید به دنبال دعوتنامه ها در انبوه پیام های گروه های مجازی بگردند چرا که حتی در حد پیامک هم در مواقعی، برگزاری جلسات یا حضور مسئولان استانی و کشوری به آن ها اطلاع رسانی نمی شود اما در همین زمان، فرماندار محترم برای دفاع از حضور ادمین های غیرمجاز تمام قد می ایستد.  


اینجاست که باید همان جمله معروف رهبر معظم انقلاب را برای رییس جمهور شهیدمان که فرمودند «دلم برای رییسی سوخت» را به کار ببریم چرا که در طول 3 سال دولت سیزدهم، پروژه های بزرگی همچون تأسیس کارخانه ماهوت شمال، تجهیز اورژانس، نصب دستگاه MRI  و  CT اسکن بیمارستان بقیه الله الاعظم در این شهرستان انجام شد اما به دلیل نداشتن نیروی روابط عمومی متخصص و ثابت و به حاشیه رفتن این جایگاه مهم در فرمانداری و همچنین رفتار نابلدانه و نادرست دستگاه های اداری و اجرایی و در رأس آن ها فرمانداری این شهرستان سبب شد آن بازخورد رسانه ای لازم رخ ندهد.


نگارنده این مطلب، با فعالیت پیج های اینستاگرامی در تعارض نیست و چه بسا اگر فعالیت آنها هدفمند و محتوایشان در شأن ناشر اخبار باشد، بسیار هم به بیان دستاورهای نظام کمک کننده است اما اینکه ادمین این پیج ها بدون هیچ فیلتری و بدون نظارت در جایگاه خبرنگاران که دائماً برای به روز رسانی آموخته هایشان در دوره های آموزشی شرکت می کنند، به طور تخصصی مطالعه می کنند  و از فیلترهای مختلف رسمی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبور کرده اند، قرار گیرند، را عملی نادرست و خلاف قانون دانسته و با این بی قانونی مخالف است.
همچنین باید دانست که اگر اینطور پیش برود باید همه پیج های علی آبادکتول و حومه که هویت ادمین ها و صلاحیت خبرنگاریشان احراز نشده، تنها با سفارش این و آن، هر روز به عنوان خبرنگار در ادارات این شهرستان دعوت شوند و چه بسا که اگر چنین نشود با اعتراض آن ها رو به رو هم بشود! 


سوال: آیا یک مدیر به طور مثال فرماندار یک شهرستان این را بر می تابد که یک نفر از راه برسد و بدون هیچ حکم و مجوزی با نیت خیر بگوید من فرماندار این شهر هستم و بخواهد در وظایف وی مداخله کرده، با همین عنوان به ادارات سرکشی کند و بخواهد حتی به اسناد و مدارک محرمانه دسترسی یابد و دیگران هم با ریش سفیدی به فرماندار بگویند حالا ایشان هم قصد و نیتش  خیر هست. بگذار کنارت باشد و او هم با همین عنوان فعالیت کند؟! 
قطعاً آن فرماندار موافق این امر نمی شود که درست هم هست. هر کس باید در نقش خود قرار گیرد وگرنه هرج و مرج شده و اصطلاحاً سنگ روی سنگ بند نمی شود. 


استاندار محترم گلستان بارها از تریبون های مختلف حمایت از خبرنگاران را فریاد زده اند، اما آقای احمدی که زیرمجموعه ایشان است و حتی خودش هم در اهمیت رسانه و خبرنگار در هفته گرامیداشت خبرنگار شعارها سر داده، امروز در چنین جلسه ای که ماهیتش به طور تخصصی رسانه ای است، اینچنین اقدام می کند!


از آنجایی که ادارات و نهادها هم این دستگاه را در شهرستان مرجع عمل خود قرار می دهند وقتی به مدیران آن ها در خصوص دعوت نکردن ادمین های اینستایی تذکر داده می شود، به دعوت های فرمانداری استناد می کنند. 
به نظر می رسد، این روزها الفاظی همچون حمایت و احترام و اهمیت جایگاه خبرنگاران و رسانه ها هم به تشریفاتی بدل شده که ادا می شود تا راه در رویی باشد برای مدیران متخلف که بگویند ما به رکن چهارم دموکراسی پایبندیم و در نهایت آنچه را خود می خواهند عمل کنند تا آنچه قانون است.


در پایان پیشنهاد می شود شعار لزوم برگزاری دوره های سواد رسانه برای مدیران دستگاه ها، به همت مدیران ارشد استان، به خود لباس عمل پوشانده و همچنین باری دیگر اسامی خبرنگاران رسمی استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات گلستان به همه ی ادارات و نهادهای استان ارسال شود و همچنین عزم مدیران برای حمایت واقعی از جایگاه رسانه های رسمی و دارای مجوز به عنوان بازوی توانمند در رشد و توسعه استان جدی تر شود.


انتهای پیام/


 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه