آسیاب محمدآباد؛ تنها آسیاب آبی - سنگی گلستان

زرین نامه: تنها آسیاب آبی - سنگی محمدآباد کتول با 400 سال قدمت از قدیمیترین آسیابهای گلستان است که بقایایی از آن برای بازدید مسافران باقی مانده است.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر، ریش سفیدان و قدیمی ترها از وجود بیش از 15 آسیاب در گذشته های دور در گلستان خبر می دهند که اکنون تنها آسیاب شهرستان علی آباد کتول برجای مانده است.

دهنه این آسیاب قدیمی به صورت آبدانگ بوده و چرخ آسیابش با آب در گردش بود و اهالی مناطق مختلف گرگان، آق قلا، رامیان و .. گندمشان را برای آرد کردن به این آسیاب می بردند.

به دلیل آبدنگ بودن آسیب، کیفیت آرد خوب بود و با آردهای کنونی تفاوتهای بسیاری داشت و نانهایی که پخت می شد، خوشمزه و میزان دور ریز آن کم بود.

آسياب آبي محمد آبادكتول در شش كيلومتري جنوب شهر فاضل آباد، ابتداي ورودي منطقه گردشگري محمد آبادكتول واقع شده است.

اين آسياب عاري از هرگونه آلودگي است و عليرغم آنكه تاكنون وعده هاي زيادي براي مرمت آن داده شد، اجراي اين وعده ها هنوز محقق نشده است.

سنگ آسياب و گندم، جك، الك چوبي، پره ها، انبار غله مسني يا كانال ورود آب از جمله بخش هاي اين آسياب قديمي است كه مدتها از كار افتاده است.

این آسیاب قدیمی حدود پنج سال به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی راکد و غیرفعال شده است و به رغم تاکید مسئولان برای فعال سازی و مرمت این آسیاب قدیمی هنوز کاری برای آن صورت نگرفته است.

دیوارهای گلی این آسیاب با سقف حلبی و ایرانیتهای آن شکسته شد و آب به داخل آن نفوذ کرده است.

به گزارش زرین نامه، اختلافات مربوط به ورثه از جمله مشکلات تنها آسیاب قدیمی گلستان از سوی مسئولان عنوان شده است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه