قبل از ابتلا به بیماری های دهان و دندان پیشگیری کنیم

زرین نامه: مسئول مسئول بهداشت دهان و دندان شهرستان علی آباد کتول گفت: در دندانپزشکی، پیشگیری اهمیت و ارزش خاصی دارد زیرا آنچه امروز درمان می شود، دیروز قابل پیشگیری بود.

دکتر نظری در گفتگو با خبرنگار زرین نامه به مناسبت روز دندانپزشکی بیان داشت: به دلیل هزینه بالای درمان های دندانپزشکی، عده زیادی از اقشار کم درآمد از خدمات درمانی دندانپزشکی محروم باشند.

وی اظهار داشت: اگر وسایل پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان از قبیل مسواک، نخ دندان و خمیردندان بسیار ارزان و فراوان در دسترس همگان قرار گیرد، می توان از هزینه های گزاف درمانهای دندانپزشکی، اتلاف وقت نیروی انسانی و صرف بی مورد مواد و وسایل، جلوگیری نمود. 

نظری افزود: دراین راستا طب اسلامی در سطوح مختلف به بهداشت دهان ودندان تاکید فراوان دارد.

وی تصریح کرد: امام خميني در كتاب چهل حديث می فرمایند؛ مسواك نمودن كه رسول اكرم(ص) به آن وصيت فرمودند يكي از آداب مستحبه شرعيه است و مواقع خاصه موكد است مثل قبل از وضو و نماز و در وقت قرائت قرآن و وقت سحر و وقت برخاستن از خواب.

نظری با بیان حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص فواید مسواک زدن گفت: مسواک زدن سنت است و باعث پاکیزگی دهان و جلای دیده وسفیدی ودرخشندگی دندان ها و افزایش حافظه شده، بلغم وجرم دندان را ازبین می برد، لثه را استحکام می بخشد و درنهایت باعث خشنودی خداوند وفرشتگان می شود.

مسئول بهداشت دهان و دندان علی آباد کتول افزود: سلامت دهان و دندان در سلامت کلی افراد تاثیر بسزایی دارد، همچنین مستلزم دسترسی آسان مردم به مراقبت های اولیه بهداشتی و امکان استفاده از خدمات بهداشت دهان و دندان می باشد. که این امر با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: واحد سلامت دهان ودندان مرکز بهداشت استان گلستان اهداف مهمی را دنبال می کند که شامل:

- افزایش آگاهی مردم در زمینه بهداشت دهان ودندان از طریق تاکید برآموزش کودکان از بدو تولد تا 12سالگی، مادران باردار، مادران شیرده وسالمندان صورت می پذیرد.

- بهبود کمی وضعیت ارائه خدمات اولیه بهداشت دهان ودندان (تامین تجهیزات مورد نیاز خانه ها ی بهداشت ، پایگاه های بهداشتی ومراکز بهداشتی درمانی درسطح استان)

- بهبود کیفی وضعیت ارائه خدمات اولیه (افزایش توان علمی وعملی افراد درگیر، برگزاری جلسات آموزشی، جلسات توجیهی وتهیه مطالب برای نامبردگان)

- ارائه خدمات پرکردن دندان، کشیدن ریشه های عفونی، جرم گیری وفلوراید تراپی دانش آموزان ( که تا نیمه دوم اردیبهشت 92 در پایه اول ودوم ابتدایی درسطح مدارس استان اجرا می گردد)

- دریافت اطلاعات آماری از مسئولین بهداشت دهان ودندان (اسامی مدارس، مراقبین بهداشت، معلمین داوطلب و تعداد دانش آموزان هر مدرسه)

- کنترل آموزش های ارائه شده در مدارس با توجه به میزان آگاهی ورعایت نکات بهداشت دهان ودندان

- ارتباط مستمر با معلمین ومراقبین بهداشتی جهت برنامه ریزی برای درمان دندان های پوسیده دانش آموزان مدارس

- تهیه وتکمیل شناسنامه دندانپزشکی دانش آموزان تحت پوشش

به گزارش زرین نامه: امروز همزمان با برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه، ویزیت رایگان کنترل بهداشت دهان و دندان برای مردم شهرتسان انجام شد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه