برداشت‌های بی‌رویه گلستان را با تنش آب مواجه کرد

زرین نامه: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان سرانه مصرف سالانه یک‌هزار تا یک‌هزار و 700 متر مکعب آب را موجب ایجاد تنش آبی اعلام کرد و گفت: خشکسالی‌های پی‌درپی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی، گلستان را با تنش آب مواجه کرد.



به گزارش زرین نامه، علیرضا خواستار در همایش فصلی دو روزه دبیران شورای فرهنگی و دینی صنعت آب و برق کشور در استان گلستان اظهار داشت: هرگاه سرانه مصرف کمتر از یک هزار مترمکعب باشد بحران آب به وجود می‌آید.

به گفته وی، گلستان برخلاف سرسبزی ظاهری خود استانی محروم بوده و این محرومیت در مناطق شمالی و کویری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

در افق 1400 سرانه مصرف روزانه به 125 لیتر کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان، استاندارد مصرف سرانه آب در شبانه‌روز را 150 لیتر اعلام و خاطرنشان کرد: در افق 1400 این میزان باید به 125 لیتر کاهش یابد.

خواستار ادامه داد: سهم سرانه مصرف سالانه هر ایرانی در 40 سال گذشته 7 هزار متر مکعب بود که در حال حاضر به 2 هزار متر مکعب کاهش یافته است.

به گفته وی، سهم سرانه مصرف سالانه هر گلستانی یک‌هزار و 500 مترمکعب است که از سرانه مصرف کشوری 500 مترمکعب نیز کمتر است.

بهره‌وری بخش کشاورزی در گلستان 33 درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان از بهره‌وری پایین بخش کشاورزی در استان انتقاد کرد و گفت: این بخش با 33 درصد بهره‌وری 90 درصد آب استان را مصرف می‌کند.

خواستار، یکی از دلایل مصرف بی‌رویه آب‌های سفره‌های زیرزمینی و بهره‌روی پایین بخش کشاورزی را رعایت نشدن سیاست الگوی کشت عنوان کرد.

وی تأکید کرد: با رعایت الگوی مصرف کشت، نصب کنتور و استفاده از روش‌های آبیاری نوین می‌توان به تدریج هشت تا 10 درصد آب کشور را ذخیره‌سازی و از آن استفاده بهینه کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان، میزان هدررفت آب در کشور را بین 28 تا 30 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان در دنیا بین 9 تا 12 درصد است.

لازم به ذکر است؛ این همایش توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان گلستان و با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت توزیع نیروی برق استان در سالن آب و فاضلاب شهری استان واقع در پارک جنگلی «النگدره» برگزار شد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه