کلنگ دهکده حج گلستان در زمین گیر کرد / برگشت دو ساله اعتبار

زرین نامه: اعتبار ساخت دهکده آموزشی و فرهنگی حج چهار استان کشور که سه سال قبل در بندر ترکمن به زمین زده شده ، دو سال پیاپی به دلیل اختلافات دستگاه های دولتی برگشت می خورد و هنوز این پروژه در ایستگاه صفر باقی مانده است.

به گزارش زرین نامه؛ در تاريخ 15 بهمن ماه سال 1389 کلنگ دهکده آموزشی و فرهنگی حج استانهای گلستان، شرق مازندران، خراسان شمالی و سمنان در بندرترکمن واقع در غرب گلستان با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی به زمین زده و قرار شد در سال 91 به بهره برداری رسد.

این پروژه قرار بود دو سال بعد از کلنگ زنی با هدف آموزش جامع زائران به بهره برداری رسد و با با گذشت بیش از دو سال به دلیل اختلافات بین دستگاههای دولتی بر سر مالکین زمین پروژه، اجرایی نشده است.

این پروژه در زمینی به مسابحت 120 هزار متر مربع و با اعتبار 60 میلیارد ریال تعریف شده است و قرار است برنامه های آموزشی و فرهنگی برای زائران چهار استان کشور در آن اجرا شود.

در حال حاضر سالانه فقط بیش از سه هزار و 500 زائر گلستانی به حج تمتع، بیش از هشت هزار زائر نیز به حج عمره و شمار زیادی به عتبات عالیات اعزام می شوند و برنامه های آموزشی این زائران در سالن همایش ها و مصلی های شهرهای مختلف استان از جمله گرگان برگزار می شود.


دهکده حج گلستان منتظر صدور رای دادگاه

مدیرحج و زیارت گلستان در پیگیری خبرنگار مهر در زمینه روند اجرای پروژه دهکده آموزشی حج و زیارت در بندرترکمن می گوید: منتظر صدور رای دادگاه علیه مدعیان مالکیت زمین این پروژه هستیم.

مهدی شیخی افزود: بحث ادعای مالکیت زمین پروژه از سوی مردم حل شده و اکنون قرار است مصالحه ای بین بین بنیاد مسکن و بنیاد علوی در زمنیه مالکیت زمین انجام گیرد و به نفع حج و زیارت کنار روند.

وی اظهار داشت: از نظر ما زمین مورد نظر دارای یک مالک است و چون بنیاد مسکن و بنیاد علوی هر دو نهاد دولتی بحساب می آیند، یکی محسوب می شوند و باید اختلافشان را در زمینه پروژه حل کنند.

شیخی با اشار به پیگیری استاندار گلستان برای اجرای پروژه دهکده آموزشی حج در بندرترکمن گفت: استاندار در این زمینه دستور داده تا نهادهای مد نظر زمین حج و زیارت را معطل نکنند و رای به نفع این سازمان صادر شود.

برگشت دو ساله اعتبار

مدیر حج و زیارت گلستان متراژ زمین مورد نظر را 12 هکتار اعلام کرد و گفت: برای ساخت پروژه 60 میلیارد ریال نیز اعتبار مصوب شده است و این اعتبار دو سال پیاپی به دلیل دعوی دو دستگاه مورد نظر برگشت خورد است.

وی اظهار داشت: امسال در تلاشیم ظرفی یکی دوماه آینده تا پایان سال مالی قضیه مالکیت زمین را حل کرده، اعتبار را جذب و پروژه را اجرایی کنیم.

شیخی درباره اهداف پروژه گفت: این پروژه کاربرد آموزشی، فرهنگی و تفریحی دارد و ویژه زائران استانهای گلستان، شرق مازندران، خراسان شمالی و سمنان است.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: همچنین در این سایت فضایی در نظر گرفته شده تا دیگر دستگاهها مانند هلال احمر، بسیج و ... به اجرای مانورها و برنامه هایشان بپردازند.

وی گفت: علاوه بر این همایش و نمایشهای زیادی برای دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و جامعه ر این سایت آموزشی به عنوان منطقه پایلوت اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش اعتبار 60 میلیارد ریالی نسبت به دو سال قبل افت پیدا کرده است و به دلیل همکاری نکردن نهادها، موفق به اجرای طرح نشدیم، گفت: در تلاشیم تا این پروژه را امسال اجرایی کنیم تا اعتبار دوباره برگشت نخورد.

مدير حج و زيارت گلستان، پروژه آموزشي فرهنگي زائرين را يکي از برکات دولت نهم و دهم بيان کرد و گفت: در سفر سوم هيئت دولت به گلستان و تخصيص اعتبارات ملي و استاني اين پروژه با کليه امکانات سخت افزاري و نرم افزاري برايچهار استان گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالي در شهرستان بندرترکمن احداث و تا دو سال آينده نيز به بهره برداري مي رسد.

شيخي از ويژگي هاي اين پروژه را چند منظوره بودن آن علاوه بر برنامه هاي آموزشي زائرين عنوان کرد و افزود: فضاي طراحي شده در اين پروژه براي يک اردوگاه کامل در نظر گرفته شده که مي تواند مورد استفاده دانش آموختگان، دانشجويان طلاب علوم ديني، هلال احمر، بسيج و براي برگزاري هر نوع همايش استاني و شهرستاني قرار بگيرد.

سالانه بيش از 30 ميليارد تومان ارز فقط از طريق زائرين گلستاني به خارج از کشور برده مي شود که براي حل اين معضل با ايجاد بازارچه ويژه حجاج، فرهنگ سازي در حين آموزش مناسک به زائرين و سرمايه گذاري افراد مرتبط مي توان مانع عوارض فرهنگي در کشور شد و موجبات اشتغالزايي بسياري از مردم را فراهم آورد.

استان گلستان يکي از استانهاي پيشتاز در زمينه فعاليتهاي فرهنگي است و در حال حاضر در شش استان، احداث بناي دهکده آموزشی و فرهنگی حج آغاز شده است که بجر گلستان در سایر استانها با رشد خوبی مواجه است.

همچنین با توجه به اينکه حدود دو ميليون نفر هرساله به سفرهاي زيارتي حج، عمره و عتبات عاليات مشرف مي شوند، ضرورت آموزش مناسک احساس مي شده فلذا احداث اين مجموعه مي تواند يکي از اماکن معتبر براي آموزش جامع زائرين باشد./ مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه