کشف 551 شیء تاریخی و فرهنگی در گلستان

زرین نامه: فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: 551 شیء تاریخی و فرهنگی از ابتدای سال گذشته تاکنون در گلستان کشف شد.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی پلیس گلستان، علی‌اصغر عقیلی اظهار داشت: از ابتدای سال 1391 تا کنون 551 قلم شی تاریخی و فرهنگی در استان کشف و 9 باند حفاری غیرمجاز نیز منهدم شد.

وی تصریح کرد: در این مدت 52 نفر از حفاران غیرمجاز در حین حفاری و خرید و فروش اشیا تاریخی و فرهنگی دستگیر شده و تحویل مقامات قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان همچنین گفت: در این راستا مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی با سرکشی‌های مداوم و پی در پی ضمن حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی متخلفان و متجاوزان را شناسایی کرده و در پاسداری هر چه بیشتر از مواریث این استان همت می‌گذارند.

وی افزود: برابر ماده 566 قانون مجازات اسلامی هر کس نمونه تقلبی آثار فرهنگی، تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به جای اثر اصلی بسازد و یا آن را به قصد عرضه، قاچاق و یا فروش معرفی، حمل یا نگهداری یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر تاریخی خریداری کند به حبس از 91 روز تا شش ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس میراث فرهنگی محکوم می‌شود.

عقیلی اظهار امیدواری کرد با شناسایی و دستگیری سودجویان و قاچاقچیان اشیای تاریخی این استان و ضبط و کشف آثار و اشیا بدلی در این استان شاهد حفظ مواریث تاریخی غنی و تمدن و فرهنگ اصیل این سرزمین باشیم.