وحوش پارک ملی گلستان سرشماری شدند

زرین نامه: رییس پارک ملی گلستان گفت: سرشماری وحوش در پارک ملی گلستان سالی 2 بار " بهار و پاییز " صورت می گیرد.

به گزارش زرین نامه؛ رمضانعلی رستاقی رییس پارک ملی گلستان ضمن اعلام این مطلب پس از سرشماری از وحوش پارک ملی گلستان گفت: این سرشماری با حمایت و پشتیبانی اداره کل محیط زیست و برنامه ریزی صورت گرفته از سوی مدیریت پارک ملی گلستان و حمایتهای پرسنلی دیگر واحدهای شهرستان انجام می شود.

رییس پارک ملی گلستان افزود: اهداف سرشماری، تخمین جمعیت گونه های جانوری از قبیل قوچ و میش، کل و بز و ارزیابی زیستگاهی این جانوران صورت می پذیرد، که به طبع آن برنامه ریزی های لازم در این دو مورد انجام می شود.

لازم به ذکر است قوچ و میش در روز دوشنبه و کل و بز امروز سه شنبه مورد سرشماری قرار خواهد گرفت، نتیجه این سرشماری بعد از در روزهای آتی توسط مدیریت این پارک اعلام خواهد شد.

رستاقی ضمن اعلام این مطلب افزود: با توجه به قرار داشتن بخشی از پارک ملی گلستان در حوزه خراسان شمالی که از نظر اقلیمی نیمه خشک و دارای زمستانهای سرد بوده و از این جهت باریزش برف سنگین در زمستانها به گونه های جانوری که آسیب پذیر هستند نظیر آهو تغذیه دستی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اما برای گونه های مانند قوچ و میش و کل و بز هنوز اتفاق نمی افتد.

رستاقی تصریح کرد: پارک ملی گلستان با حدود 92 هزار هکتار در منتهی‏الیه شرق البرز و جنگل های شمال کشور قرار دارد که در این منطقه کوهستانی رودخانه مادرسو جاری است.

وی خاطر نشان ساخت: این پارک به دلیل کوهستانی بودن دارای مناظر و چشم اندازهای زیبایی می باشد و علاوه بر دارا بودن رودخانه ها، نهرها، چشمه ها و آبشارها از تنوع زیستی و ارزش های اکوتوریستی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: در این پارک در حدود 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، 3 گونه دوزیست و 24 گونه خزندگان شناسایی شده است.

رستاقی گفت: همچنین جانوران بزرگی نظیر پلنگ، خرس، مرال، بز وحشی، شوکا و گراز و از پرندگان زیبای آن مانند هما، دال، عقاب، کبوتر جنگلی و انواع دارکوب در این پارک وجود دارند.

دره آلمه و دشت آهوخیز میرزابایلو در پارک ملی گلستان یکی از زیستگاه‌های مهم قوچ و میش اوریال در ایران به شمار می‌رود، این دره یکی از غنی ترین مناطق زیستگاهی جانوری و پوشش گیاهی در دنیا است./نیلکوه

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه