بايرام سلطان يادگارشوروی سابق در مراوه تپه

زرین نامه: بايرام سلطان محمدپور مسن ترين فرد روستاي يازگلدي شهرستان مراوه تپه از خاطرات تلخ و شيرين زندگي در شوروي سابق برايمان مي گويد.

به گزارش زرین نامه به نقل از اترک؛ بایرام سلطان محمدپور به خبرنگار ما گفت : دختري هفده ساله بودم كه انقلاب شوروي به وقوع پیوست و ‌دولت كمونيستي تشكيل شد، این دولت به اكثر مسلمانان فشار وارد می کرد به خاطر این فشارها خيلي از مسلمانان به كشور ايران فرار كردند.

من به همراه خانواده ام و يكي ديگر از خانواده هاي محله ي بهرده ، به سمت ايران فرار كرديم.

سه كلاس درس را در مدرسه ي بهرده گذرانده بودم كه به ايران آمديم.

من و خانواده ام پس از ورود به ايران، برای انتخاب محلی برای زندگی به روستاهای مختلفی رفتیم تا این که به روستای يازگلدي که در مسير قازانقايه قرار دارد رسیدیم و اینجا را براي زندگي دائم انتخاب کردیم.

چوپان سيد، مرا از خانواده ام خواستگاری کرد که خانواده ام با ازدواج من و چوپان سید موافقت کردند و طی مراسمی به عقد هم در آمدیم .این ازدواج كانوني براي ابراز محبت و شروع يك زندگي شيرين بود.

خاطرات تلخ زندگي در شوروي سابق در حال فراموشي بود که فرزندانم به دنيا مي آيند. 4 پسر و يك دختر.

پسر اولم در سن 40 سالگي فوت کرد كه اين حادثه يكي از خاطرات تلخ زندگیمان بود.

زندگي من و چوپان سید به خوبی و خوشي می گذشت که ‌ قبل از انقلاب قانون زندگي در اين دنيا چوپان سيد را از من جدا كرد و من حدود 40 سالي است كه زندگی را با خاطرات خوش در كنار چوپان سيد و جمع شدن گاه و بيگاه نوه ها ،‌نتيجه ها ،‌نديده ها و نبيره ها مي گذرانم.

خبرنگار ما: متاسفانه نتوانستيم نوه ها،‌ نتيجه ها،‌ نديده ها و نبيره های بایرام سلطان را دور هم جمع كنيم. انشاء ا... با يك هماهنگي ديگر بتوانيم اين افراد را دور هم جمع كنيم و عكسي به يادگار از اين بانوي كهنسال شهرستان مراوه تپه و خانواده ي بزرگش بگیریم.

در اين بين بايد از كمك و راهنمايي حاج حسين گوهري راد كه آشناي قديمي اين خانواده بود صميمانه تشكر كنيم.

شناسنامه ي بايرام سلطان كه بعد از ورود به ايران براي او صادر شده است.

بايرام سلطان در كنار نوه و فرزند سومش تويمراد

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه