آغاز صید ماهیان خاویاری و استخوانی در گلستان

زرین نامه: مدیرکل شیلات گلستان از آغاز صید ماهیان استخوانی در استان گلستان خبر داد و گفت: فصل صید از 20 مهر آغاز شده و در 20 فروردین ماه سال ‌جاری پایان می‎یابد.


به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، علی‎اکبر پاسندی اظهار داشت: در استان تعداد یک هزار و 421 نفر صیاد وجود دارند و در قالب 21 تعاونی صیادی اقدام به صید ماهیان استخوانی می‎کنند.

به گفته وی در فصل صید سال گذشته 454 تن ماهی استخوانی و یک‌هزار و 202 کیلوگرم ماهی خاویاری صید شد.

پاسندی افزود: با توجه به اینکه صید ماهی برای صیادان استان اقتصادی نیست، شیلات ایران با هدف حمایت از جامعه صیادان اقدام به اجرای طرح تعدیل صیادان پره کرده و مبلغ یک میلیارد ریال به صورت بلاعوض به 40 نفر صیاد در سال گذشته پرداخت کرده است.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شیلات برای کمک به جامعه صیادی استان گفت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تعداد بیش از 94 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری برای بازسازی ذخایر و حفظ اشتغال صیادان به رودخانه‎های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

وی افزود: برگزاری دوره‎های آموزشی، ترویجی و گردهمایی برای ارتقای سطح دانش فنی، تخصصی و مهارتی جامعه صیادی و رفع مشکلات آنان بخشی از اقدامات انجام شده برای کمک به صیادان است.

معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان نیز با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 12 دوره آموزشی برای حمایت از جامعه صیادی استان برگزار شده گفت: همچنین 39 دوره ترویجی شامل جشن صیادی، اساسنامه تعاونی‎ها، خدمات بیمه‎ای، اهمیت آمار صید و حفاظت از ذخایر و بازدید داخل استان برای یک هزار و 288 نفر صیاد در سال گذشته برگزار شده است.

محسن یحیایی بیان داشت: برگزاری 10 گردهمایی، انهدام 497 فروند شناور صیادی غیرمجاز و توقیف 133 فروند شناور، کشف و ضبط 147 هزار رشته دام غیرمجاز نیز بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

این مسئول با بیان اینکه میزان صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته متذکر شد: فعالیت گسترده صیادان غیرمجاز یکی از مهمترین دلایل کاهش میزان سرانه صید صیادان است.

به گفته وی مهاجرت دیرهنگام ماهیان سفید به سواحل استان، کم‎آبی یا بی‎آبی رودخانه‎های استان، نامناسب بودن شرایط جوی، افزایش بی‎سابقه گرمای هوا در تابستان و بروز سرمای شدید در فصل زمستان از دیگر عوامل کاهش سرانه صید صیادان استان است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه