خواص اعجاب انگیز کرفس

زرین نامه: کرفس برای بيماران مبتلا به نقرس و افرادی که از دردهای مفصلی و روماتيسم رنج می‌برند مفيد است.



به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ کرفس مانند هويج، پياز و گوجه‌فرنگی يکی از سبزی‌های مورد استفاده در خانه و تمام بخش‌های اين گياه مفيد است.
اين سبزی در هر فصلی يافت می‌شود اما بهترين طعم را در فصل تابستان دارد. کرفس که در دين ما هم خوردن آن بسيار سفارش شده، از بين برنده بوی بد دهان است و اين خاصيت کرفس احتمالاً به دليل ترکيب موادی که در معده توليد می‌شوند با مواد معطر کرفس است.

اين گياه حاوی ويتامين C زيادی است و به همين دليل مصرف آن به تقويت لثه‌ها کمک کرده و از بروز بيماری اسکوربوت پيشگيری می‌کند. مصرف کرفس همچنين به افراد کم خون، توصيه می‌شود

هورمون‌های گياهی موجود در کرفس به همراه روغن‌هاي ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می‌دهند، بلکه در کنار بقيه املاح و ويتامين‌ها کرفس را به معجونی تبديل می‌کنند که می‌تواند داروی هر دردی باشد.

اسيدهای چرب فرار موجود در اين گياه، محرک اشتها است و پتاسيم موجود در کرفس علاوه بر تحريک ادرار باعث کاهش فشار خون می‌شود و به همراه گوگرد موجود در آن بيش از همه برای بيماران مبتلا به نقرس و افرادی که از دردهای مفصلی و روماتيسم رنج می‌برند، توصيه می‌شود.

کرفس همچنين ضد نفخ است و تب را پايين می‌آورد. مصرف آن به خصوص به افراد درگير با بيماری‌های قلب و عروق و بالا بودن چربی‌های خون بسيار توصيه می‌شود، اين گياه از تصلب شرايين جلوگيری می‌کند.

ويتامين B6 و اسيد پانتوتنيک موجود در آن به همراه منيزيم و کلسيم اثر مثبتی در تقويت ماهيچه ها داشته و دارای اثرات شگرف در آرامش روانی است.

البته دانه کرفس در مواردی موجب سقط جنين می‌شود و به همين دليل در دوران بارداری منع مصرف دارد.

استفاده از کرفس سلامت بدن را تقويت و باعث کاهش کلسترول می‌شود و می‌تواند از ابتلا به سرطان پيشگيری کند.

کرفس برای کليه‌ها بسيار مفيد است و علاوه بر اين برای برطرف کردن عفونت‌های مجاری ادرار و سنگ‌های اين ناحيه موثر است. همچنين ادرار آور و به همين دليل باعث پايين آوردن اسيد اوريک خون می‌شود.

آب کرفس به صورت قرقره برای رفع گلو درد مفيد است و خاصيت ضد ميکروبی و ضد التهابی دارد و همچنين آب کرفس برای رژيم‌های غذايی کاهش وزن مفيد است.

شهناز شيرنگی کارشناس مسئول آموزش سلامت علی آباد کتول

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه