حاشیه های خواندنی از بيستمين جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی

زرین نامه: حضور مانتوهايي در دانشگاه آزاد علي آباد بعد از 5 سال ، نظر دختر 17 ساله بلاروسي در مورد حجاب ، ازدواج دو زوج هنرمند در اين جشنواره ، ترك سالن توسط آيت الله شاهرودي هنگام پخش موسيقي ، انتقاد از حذف استان گردي از حاشيه هاي مهم بيستمين جشنواره هنرهاي تجسمي بود.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ بيستمين جشنواره هنرهاي تجسمي در علي آباد كتول با حاشيه هايي همراه بود كه از نظرتان مي گذرد.

* بعد از پنج سال مانتویی ها به بهانه شركت در جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان به دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول راه یافتند.

حدود پنج سال پيش بود كه بواسطه حضور دکتر سيد علي طاهری در سمت دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامی علي آباد، مسئله رعایت حجاب و چادری بودن خانم ها در دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول قانون شد.

اما متاسفانه در شهريورماه امسال، با ورود هنرمندان جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان به این دانشگاه، مسئله رعایت حجاب به وسیله چادر نیز منتفی شد.


* از دیگر حاشیه های این جشنواره، ازدواج دو هنرمند جوان و حضور در مسابقات جشنواره بیستم با حلقه ی ازدواج بود.

نکته مورد قابل توجه در حاشیه این جشنواره حجاب هنرمندان خارجی نسبت به هنرمندان داخلی بود. و قتی از " هانا " هنرمند 17 ساله خارجی توسط دکتر منتظری مدیرکل ارشاد گلستان سوال می شود، نظر شما درباره حجاب چیست؟ می گوید زیباست،زیباست، امنیت است.

اما بالافاصله دو- سه خبرنگار سعی دارند القا کنند که او از حجاب چیزی نمی داند و این را چون از او سوال شده پاسخ وی قلبی و منطقی نبوده است!!
در آیین افتتاحیه این جشنواره، چفیه ها بر گردن هنرمندان خارجی خودنمایی می کرد.

* مجری برنامه به هنگام تقسیم چفیه از پشت میکروفن فریاد زد: آقای دیلـــــم لطفا برای من چفیه نگه دار.

* سخنرانی جمشیدی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، آیت الله شاهرودی نماینده گلستان در مجلس خبرگان رهبری و نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در باب هنر برای هنرمندان از نكات جالب توجه افتتاحيه بود؟!

* خروج بعضی هنرمندان در زمان سخنرانی که شاید در اعتراض به طولانی بودن آیین افتتاحیه بود! از ساعت 8:30 تا 11:30 و شاید بیشتر، با سخنرانی شش سخنران.

* اجرای چندموسیقی مقامی توسط هنرمندان کتولی که هنوز بیش از دو دقیقه از آغاز آن نگذشته بود، آیت الله شاهرودی به محل افتتاحیه وارد شد و در وسط اجرا سالن را ترک و دوباره بعد از اتمام اجرای گروه موسیقی به سالن بازگشت.

* یکی از سخنرانان جشنواره نیز زمانی که می خواست در مورد آبشار کبودوال و شش سیل تخریب کننده آن سخن بگوید، سین و شینش زد و انتهای سالن را با تکرار مکرر شش سیل به خنده ای نرم واداشت که البته خود نیز متوجه این موضوع شد.

* بعد از ظهر دوم شهریور در حالی وارد سالن شدم که شاید دو- سوم جمعیت افتتاحیه صبح آب رفته، تعدادی غرق در خواب خواب، تعدادی در حال بازی با گوشی، لپ تاپ و تب لت و اندک جمعیتی هم برای حفظ آبروی دیگر هنرمندان فعالانه به مقاله حریم حرم یار گوش فرا داده بودند.

* در جستجوی جواب به این حالت هنرمندان خفته گشته و نتیجه گرفتم نوع بیان ارائه دهنده مقاله زمینه خوابی خوش را برای مدعوین فراهم ساخته است.

* اما خدا را شکر در زمان ارائه مقاله دکتر حسن بلخاری، تعدادی از این هنرمندان خفته، خواب را از چشمان خود ربوده، پرده پلک گشوده و آموختن از دکتر را بر خوابیدن روی صندلی ترجیح دادند. انصافا دکتر هم بسیـــار ریشه ای و خوب سخن گفت.

* حضور آیت الله شاهرودی هم در صبح و هم در بعد ازظهر جشنواره بر همایش حکمت و هنر خودنمایی می کرد.

* سیگاری ها هنرمندند؟ یا هنرمندان سیگاری و آیا لزوماً سیگار در تجسم طرح ها بهتر می تواند اثر گذار باشد؟ آیا سیگاری بودن یک هنرمند از شروط پیروزی در این جشنواره است و یا هنرمنده و سیگارش؟!!!

* خلاصه باید بگویم برای پرسشهای خویش از اولین روز این جشنواره که اکثر جوانان هنرمند به پک زدن سیگارها در فضای سبز دانشگاه مشغول بودند، هنوز پاسخی مناسب نیافته ام.

* یک اِلمان نزدیک دانشکده فنی مهندسی که از نظر چند هنرمند جوان شبیه به دو پا بود، موجب جرقه چند سوال دیگر را ذهن آن ها شد:

آیا این شخصی است که نصف بدنش گم شده؟

آیا این یک شلوار است که صاحبش را گم کرده؟

آیا اینجا درخت شلوار کاشته اند؟

آیا این شلوار ارتباط مستقیمی با صنعت و دانشکده فنی مهندسی دارد؟

آیا این یک اِلمان از جشنواره است؟ پس چرا کامل نیست؟

* در حال چرخیدن و نگاه کردن به آثار بودم که یک هنرمند هندی با اشاره به طرح نقاشی اش خواست تا با او در مورد هنرش صحبت کنیم. آنجا بود که به عمق فاجعه ندانستن زبان های خارجی پی بردم. به دنبال مترجم ها هم که باید با چراغ موشی می گشتی تا یکی را بیابی.

* کمی آنطرف تر سرپرست گروه یکی از استان ها با جمله "سلام خانم خبرنگار" سر گله از مشکلات خوابگاه را باز کرد.

می گفت به دکتر (منتظری) هم گفته ام، وضعیت خوابگاه (پانسيون داخل شهر) اصلا مناسب هنرمندان این جشنواره نیست، مشکلات بهداشتی و وجود حشرات موذی بسیار آزار دهنده است.

وی با بیان اینکه ما در استان خود برنامه های هنری و بین المللی زیادی برگزاری می کنیم، گفت: من تاکنون چنین جشنواره با این مشکلات عدیده را به چشم ندیده بودم و هیچ وقت این جشنواره از یادم نخواهد رفت. (یاد این سخن دکتر در اولین جلسه هماهنگی جشنواره افتادم: روح هنرمند حساس است و باید با ایجاد شرایطی مناسب زمینه حضور فعال و شاداب وی در جشنواره فراهم کنیم)

این سرپرست در خرده گیری به نمایشگاه گفت: قرار دادن این طرح ها و نقاشی ها بدون قاب و چسباندن روی دیوار به شکلی غیر یکنواخت در شان یک جشنواره بین المللی نیست.

البته ناگفته نماند اين فرد از فضای دانشگاه، کیفیت کارگاه ها راضی بوده و بسیار تعریف کرد و در ادامه هم در خصوص نحوه تهیه لوح فشرده موسیقی مقامی علی آباد کتول پرسید و موسیقی کتولی را ستود.

وی همچنین از حذف برنامه استان گردی در برنامه این جشنواره ناراحت بود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه