جایگاه پنجم ایران در تولید نفت جهان

زرین نامه: بر اساس جدیدترین برآورد اوپک از تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۲ یعنی آغاز تحریم‌های نفتی، تولید نفت ایران ۴.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد داشته و به ۳.۷۳۹ میلیون بشکه رسیده است.

به گزارش زرین نامه؛ اوپک در جدیدترین گزارش سالانه خود از وضعیت صنعت نفت و گاز در جهان موسوم به «گزارش آماری سالانه اوپک» برای سال ۲۰۱۳ آورده است: ایران در سال گذشته میلادی، ۳.۷۳۹ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۲، سال آغاز تحریم‌های نفتی این کشور نسبت به سال پیش از آن ۴.۶ درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. ایران در سال ۲۰۱۱ برابر با ۳.۵۷۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، عربستان با تولید ۹.۷۶۳ میلیون بشکه در روز در رتبه نخست صادرات نفت در جهان قرار دارد؛ پس از آن روسیه با ۵.۸۵۷ و امارات با ۲.۶۵۷ میلیون بشکه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، روسیه با تولید ۱۰.۰۴۲، عربستان با تولید ۹.۷۶۳ و آمریکا با تولید ۶.۵۰۵ میلیون بشکه در روز از این لحاظ در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

چین با ۴.۱۰۶،ایران با تولید ۳.۷۳۹، کویت با ۲.۹۷۷، عراق با ۲.۹۴۲، ونزوئلا با ۲.۸۰۳، امارات با ۲.۶۵۲ و مکزیک با ۲.۵۴۷ در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش اوپک، کشورهای نفت‌خیر جهان در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۷۲.۸۵۸ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که ۳۲.۴۲۴ میلیون بشکه از این تولید مربوط به کشورهای عضو اوپک است./فارس