چالش‌های پنج‌گانه صنعت بیمه

زرین نامه: وزیر امور اقتصادی و دارایی تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت بیمه، وضع عوارض نامتناسب، کمبود نیروی انسانی متخصص، ضعف نوآوری و وجود بازار‌های انحصاری و دخالت‌های غیرضروری دولت بر بنگاه‌های اقتصادی را از چالش‌های صنعت بیمه برشمرد.

به گزارش زرین نامه؛ علی طیب نیا در مراسم معارفه رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که هدف صنعت بیمه تامین امنیت و توسعه آرامش و اطمینان برای آحاد مردم است، گفت: به همین دلیل است که صنعت بیمه نقش بسیار مهمی در توسعه‌ی اقتصادی و گسترش رفاه اجتماعی هر کشوری دارد و برای مردم، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران آرامش خاطری ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که صنعت بیمه و بیمه مرکزی نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت: اما متأسفانه در ایران سهم صنعت بیمه از کل تولیدات ملی بسیار کم است و ما از متوسط بین‌المللی بسیار فاصله داریم که این شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، اگرچه تلاش‌های موثری در دوره‌های قبل در این حوزه انجام شده اما هنوز با چالش‌های زیادی مواجه هستیم.

وزیر اقتصاد ترکیب نامتوازن پرتفوی صنعت بیمه را از دیگر چالش‌های این صنعت عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما صنعت بیمه را مترادف با بیمه شخص ثالث خودرو می‌شناسند در حالی که در دنیا این صنعت جایگاه رفیعی دارد.

طیب‌نیا با بیان این‌که ضعف در نظام نظارت و فقدان نظام نظارتی کارآمد یکی از چالش‌های مهم این صنعت است، گفت: شاید این موضوع میراث گذشته‌ها باشد که صنعت بیمه تحت کنترل مستقیم دولت‌ها بوده و نیازی به نظارت کارآمد در آن نمی‌دانستند اما این مساله باید مورد توجه رییس کل جدید بیمه مرکزی قرار بگیرد.

وی گفت: متأسفانه ما با وجود سابقه‌ی فعالیت ۸۰ ساله شرکت‌های بیمه هنوز نتوانسته‌ایم ضریب نفوذ بیمه را بالا ببریم و حداکثر به دو درصد رسیده و این شایسته نظام ما نیست و نمی‌تواند مورد قبول باشد و دولت در مدیریت آقای امین انتظار دارد با همکاری بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه‌ای بتوانیم این ضریب نفوذ را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که مدیران حرفه‌ای و دارای دانش و تجربه می‌توانند بنگاه‌های اقتصادی را به خوبی هدایت کنند، گفت: از سوی دیگر به دلیل آنکه شرکت‌های بیمه تعهدات مربوط به آینده را می‌فروشند بنابراین باید موضوع حقوق مردم و مشتریان را مورد توجه قرار دهند و حاکمیت صنعت بیمه نیز نمی‌تواند خود را از این موضوعات مبرا بداند.

طیب‌نیا در نظارت دقیق بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه درباره‌ی توانگری مالی و کفایت سرمایه تاکید کرد و گفت: حمایت از بیمه‌گذار بدون حمایت از بیمه‌گران امکان‌پذیر نیست، لذا حمایت بیمه مرکزی باید هم از حقوق مردم و هم از شرکت‌های بیمه‌ای باشد. ضمن آنکه بر سهام شرکت‌های بیمه‌ای که در بورس یا فرابورس معامله می‌شوند نظارت کافی داشته باشند که این شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را به صورت شفاف ارائه دهند.

وی با بیان این‌که شورای عالی بیمه به عنوان نهاد تعیین مقررات بیمه‌ای باید دقت لازم را در وضع قوانین داشته باشد، گفت: لازم است این شورا به فعالیت‌های رقابتی و حرفه‌ای شرکت‌ها توجه داشته و زمینه‌ی بست این صنعت را در همه حوزه‌ها فراهم کند.

وزیر اقتصاد در پایان ضمن تشکر از فعالیت‌های کریمی _ رییس کل سابق بیمه مرکزی _ گفت: آقای امین رییس کل جدید بیمه مرکزی از شخصیت‌های شناخته شده این صنعت هستند و به خوبی از مشکلات و چالش‌های این صنعت باخبرند، لذا انتظار داریم با مدیریت خوب مشکلات را برطرف کنند./ایسنا