نفس هایی که زندگی را جاری کردند

دیروز جشنواره ای در گلستان برگزار و طی آن یاد انسانهایی گرامی داشته شد که از دم و بازدم قلبهای مهربان آنها، همنوعانشان جان دوباره گرفته اند و با عمل خداپسندانه خود، مفسر عینی و عملی کلام وحی در زندگی بخشیدن به همنوع شده اند.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر، سالن ورزشی امام رضا (ع) گرگان، مملو از حضور نفس هایی است که تنها یک وجه اشتراک دارند و این خصیصه آنان را دور هم جمع کرد: اهدای عضو، یادمان اهداکنندکان عضو پس از مرگ مغزی و تجلیل از خانواده هایشان.

اینجا یادمان نفس هایی است که حبس شدند تا در سینه هایی دیگری بطپند، کلیه ها و کبدهایی که جدا شدند تا به بیماری زندگی بخشند و چشمانی که فروبسته شدند تا عصای سفیدی را از دستی رهانده و دیده ای را بینا کنند.


کاش می شد حال مادری را وصف کرد که رضایت داد قلب دلبندش، پاره تنش را جدا کنند و بر سینه جوانی دیگر پیوند زنند، از حال پدری باید گفت که قبل از جان دادن دخترش، در برگه بیمارستان نوشت: " راضی ام به رضای خدا و رضایت می دهم برای اهدای عضو جگر گوشه ام".

خانواده هایی که یک یا چند عضو از عزیز از دست رفته شان را اهدا کرده اند و به شمار زیادی از بیماران نیازمند با این کار خداپسندانه شان زندگی بخشیدند و در جشنواره ای با عنوان " نفس" از کار خداپسندانه شان تجلیل شد، هر چند اجر اخروی این کار نزد خدای جان آفرین محفوظ است.

خانواده هایی که با عمل خود، آیه 32 سوره مبارکه مائده را تفسیر کرده اند، آنجا که خدای تبارک و تعالی می فرماید: " هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسانها شده است" و مرحوم علامه طباطبایی در ذیل و تفسیر آیه مذکور می فرمایند: هر کس یکی را زنده نگه دارد چنان است که همه مردم را زنده نگه داشته است.

همچنین حضرت امام خمینی (ره) در سال 1368 در پاسخ به استفتاء جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و حیات وی غیر قابل برگشت است فرموده اند : « بسمه تعالی بر فرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است ».

زرین نامه: در یک عصر پاییزی، جمعی از خانواده های گلستانی در جشنواره با عنوان " نفس " گردهم آمده اند تا به نوعی فرهنگ اهدای عضو را که چندان جانیفتاده است را ترویج و تبلیغ کنند و برخی از این خانواده ها که دوست داشتند اجر کارشان با بردن نامشان ضایع نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر خواستند تا نامی از آنان در گزارش برده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، یک بانوی گرگانی که فرزندش در اثر سانجه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، گفت: با شنیدن خبر تصادف فرزندم، انگار تمام دنیا روی سرم خراب شد و تحمل این واقعه برایم سخت بود، وقتی دکتر از معالجه فرزندم قطع امید کرد و پیشنهاد کرد تا اعضای بدن فرزندم را اهدا کنم، به این کار رضایت دادم.

این مادر بیان داشت: اکنون احساس می کنم فرزندم زنده است، اعضای بدنش، عضوی از بدن بیماران نیازمند شده که اکنون هرکدامشان همانند فرزندم عزیز هستند و زندگی می کنند.

پدری که حدود دو سال از مرگ فرزندش می گذرد گفت: واقعا احساس آرامش می کنم و از اینکه خداوند مرا لایق دانست تا بتوانم اعضای بدن فرزندم را به نیازمندان ببخشم، سپاسگزارم.


وی با اشاره به اینکه داغ جوان سخت و طاقت فرساست، گفت: اکنون این احساس را دارم که پسرم نفس می کشد و قلبش در سینه دیگری می طپد و به زندگی ادامه می دهد.

اینجا حکایت نفس هایی است که زندگی را با رفتنشان معنا کردند و بودن را در نبودشان یافتند و فرشتگان کوچک و بزرگ روحشان تحمل کالبد تن را نداشت و به زندگی، مهرورزی و نوع دوستی رنگ دیگری دادند.

عبدالله عباسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اهداف جشنواره نفس گفت: امیدواریم فرهنگ ایثار، بخشش در امر اهدای عضو جا بیفتد زیرا هر یک ممکن است یا اهدا کننده و یا نیازمند به عضو باشیم.

وی اظهار داشت: اگر کسی انسانی را از مرگ نجات دهد وباعث زنده ماندن اوشود،انگار کل انسان ها را نجات داده است. بزرگان دین ما نجات جان همنوع را از بالاترین ثواب ها می دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: اهداف برگزاری این یادمان تجلیل از خانواده اهداکنندگان، ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان با اهدای عضودربین مردم است.


وی با اشاره به شرایط اهدای عضوعنوان کرد: برای اهدای عضو فقط ثبت نام وداشتن کارت عضویت کافی نیست، بلکه رضایت والدین یکی از مهمترین شروط این کاراست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز به خبرنگار مهر گفت: 26 مورد اهدای عضو قبل از سال 90 در استان انجام شد و امسال نیز حدود هفت مورد اهدای عضو داشتیم.

سید علی آقاپور اظهار داشت: اگر میانگین اهدای عضو نسبت به جمعیت را حساب کنیم این آمار در کشور 5.7 مورد در هر یک میلیون نفر جمعیت است که این میزان در استان 4.1 مورد است.

وی اظهار داشت: وضعیت استان گلستان در زمینه اهدای عضو نسبت به کشور بهتر و مطلوبتر است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه