آسیاب آرد آبی سنگی محمدآبادکتول باید احیا شود

زرین نامه: دکترعبدالحمید نظری استاد دانشگاه و مدیر گروه جغرافیای روستایی دانشگاه پیام نور گنبد افزود: تنها آسیاب آرد آبی سنگی گلستان وضع بسیار نامناسبی دارد و باید احیا شود.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ دکترعبدالحمید نظری استاد دانشگاه و مدیر گروه جغرافیای روستایی دانشگاه پیام نور گنبد در جریان گردش علمی دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیای روستایی گفت: این مکان تاریخی میراثی ارزشمند از گذشتگان است که علاوه بر انتقال فرهنگی، موجبات توسعه روستای محمد آباد کتول را نیز فراهم می کند.

نظری صاحب ده ها اثر تحقیقی و مقالات علمی در زمینه برنامه ریزی روستایی می باشد، تاکید کرد: متولیان میراث فرهنگی باید آثار زنده ی تاریخی را مورد توجه جدی قراردهند، تا ازبین نروند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از توانمندی ها در گلستان قراردارد که نقش بسزایی درتوسعه استان بویژه در روستاها دارند که نباید از آن ها غافل شد.

وی تصریح کرد: دیر زمانی دهنه محمدآبادکتول بیش از14آسیاب سنگی و آبدنگ داشت که علاوه بر تقویت ارتباط روستاهای دور و نزدیک، موجب مبادله کالاها می شد.

نظری گفت: دانشجویان ارشد که در جامعه ایفای نقش می کنند باید موضوعات روستایی را کارشناسانه نقد و بررسی کنند.

به گزارش زرین نامه؛ آسياب آبي محمد آبادكتول در شش كيلومتري جنوب شهر فاضل آباد، ابتداي ورودي منطقه گردشگري محمد آبادكتول واقع شده است.

اين آسياب عاري از هرگونه آلودگي است و عليرغم آنكه تاكنون وعده هاي زيادي براي مرمت آن داده شد، اجراي اين وعده ها هنوز محقق نشده است.

سنگ آسياب و گندم، جك، الك چوبي، پره ها، انبار غله مسني يا كانال ورود آب از جمله بخش هاي اين آسياب قديمي است كه مدتها از كار افتاده است.

آسیاب قدیمی حدود پنج سال به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی راکد و غیرفعال شده است و به رغم تاکید مسئولان برای فعال سازی و مرمت این آسیاب قدیمی هنوز کاری برای آن صورت نگرفته است.

اکنون دیوارهای گلی این آسیاب با سقف حلبی و ایرانیتهای آن شکسته شد و آب به داخل آن نفوذ کرده است.

دانشجویان در این گردش علمی با قسمت های مختلف این کارگاه زنده تاریخی آشنا شدند.

IMG_37291.JPG - 47.62 کیلو بایت

IMG_37241.JPG - 45.13 کیلو بایت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه