جنجال بر سر زنده شدن مرد اعدامی

thumb285-724f3139a8551bb6e5a70b3c510abae1.jpg - 6.09 کیلو بایتزرین نامه: يك سوداگر مرگ 24 ساعت پس از اجراي مراسم اعدام با طناب دار زنده ماند و جنجال‌آفرين شد.

به گزارش زرین نامه؛ گـــروهي از حقوقدانان اصرار دارند اين اعدامي ديگر نبايد به چوبه مرگ سپرده شود و گروهي از مقامات قضايي مي‌گويند مجازات مرگ هيچ‌گاه از بين نمي‌رود و اين مجرم بايد بار ديگر اعدام شود.

همين اختلاف نظرها كافي بود تا دعواها بر سر ادامه زندگي مرد اعدامي پس از 24 ساعت شگفت‌انگيز در سردخانه پزشكي قانوني، بالا بگیرد.

سحرگاه چهارشنبه مرد زنداني به جرم حمل و نگهداري شيشه از سلول به محوطه زندان بجنورد منتقل شد تا طناب دار بر گردنش حلقه بزند و اعدام شود.

وقتي طناب دار بر گردنش نشست، ثانيه‌ها از حركت ايستاد. مسئولان اجراي حكم ديدند عليرضا ديگر تكاپويي ندارد و روي طناب دار آرام گرفته است. 12 دقيقه بعد جسد بي‌جان مرد اعدامي پايين آورده شد و پزشك حاضر در صحنه اعدام، مرگ مرد 37 ساله را تاييد كرد. جنازه به سردخانه پزشكي قانوني منتقل و مرگ عليرضا به همسر و دو دخترش ابلاغ شد.

24 ساعت شگفت‌انگيز

يك روز گذشته بود و خانواده مرد اعدامي سياهپوش بودند و ثانيه شماري مي‌كردند تا جنازه او را تحويل بگيرند، وقتي كارگر سردخانه سراغ جسد مرد اعدامي رفت ناگهان بخار تنفس‌هاي وي روي كيسه پلاستيكي را ديد، باور نمي‌كرد اين مرد زنده شده باشد.

با فريادهاي اين كارگر همه ديدند عليرضا زنده است، نفس مي‌كشد و ضربان قلب دارد. خيلي زود عليرضا به بيمارستان امام علي(ع) بجنورد انتقال يافت و با اقدامات پزشكي احيا شد.

زنده ماندن مرد افيوني پس از مراسم اعدام كافي بود تا جنجالي برپا شود و اظهارنظرهاي عجيب و غريبي به ميان آيد. برخي قضات و حقوقدان‌ها بر اين باور هستند كه مرد اعدامي به مجازات مرگ محكوم شده و چون نمرده است حكم درباره او اجرا نشده و عليرضا بار ديگر بايد به چوبه‌دار سپرده شود.

نورالله عزيزمحمدي، قاضي عاليرتبه جنايي در دادگاه كيفري استان تهران در اين باره به شوك گفت: وقتي زنداني محكوم به مرگ است پس بايد پس از اجراي حكم بميرد و حالا كه اين زنداني نمرده حكم هم درباره او اجرا نشده است و بايد دوباره اجرا شود مگر آن‌كه اين مسأله را خواست خدا بدانيم كه يك بحث شرعي است و من در آن تخصصي ندارم. تا آنجا كه به من به عنوان يك قاضي مربوط است، قانون بايد اجرا شود و اين مرد بايد بميرد.در حالي كه اين قاضي قديمي با اشرافيت به قانون چنين اظهارنظري مي‌كند، عبدالصمد خرمشاهي حقوقدان به شوك گفته: در آيين‌نامه اجراي احكام اعدام و براساس مواد 18 و 19 وقتي كه تشخيص داده شد ديگر حياتي در وجود شخص اعدامي نيست او را پايين مي‌آورند و با معاينه و تشخيص پزشك مبني بر جان دادن شخص اعدامي گواهي فوت صادر مي‌شود و همه اين مراحل براي اين اعدامي نيز انجام شده است.

به گفته خرمشاهي، در آيين‌نامه گفته نشده كه اگر اعدامي پس از يك روز دوباره جان گرفت بايد دوباره اعدام شود و حكم اعدام براي اين زنداني به اجرا درآمده است و زنده ماندن او اگر براساس قصور پزشك و ماموران باشد به او مربوط نمي‌شود و اين دليلي براي اجراي مجدد حكم براي اين شخص نيست، زيرا حكم اجرا شده است پس انصاف حكم مي‌كند اين فرد دوباره اعدام نشود و براي مجازات او به‌گونه‌ ديگري عمل شود.حجت‌الاسلام حسين چماني، كارشناس مذهبي نيز به بررسي اين موضوع از نظر شرعي پرداخت و گفت:‌ از نظر شرعي درست نيست كسي كه خدا به وي زندگي دوباره مي‌دهد و قانون نجات درباره او جاري شده است دوباره به سوي مرگ فرستاده شود.
به گفته اين كارشناس مذهبي‌، اين مسأله بارها در شرع تاكيد شده و حتي نبايد وقتي طناب دار پاره مي‌شود حكم را دوباره به اجرا درآورد.

مسئول سابق اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران كه بارها پاي چوبه‌ دار حاضر شده و شاهد مجازات مرگ مجرمان و قاتلان بوده است، در اين خصوص گفت: اين مرد در زمينه مواد مخدر به اعدام محكوم شده است يعني اين‌‌كه بايد حيات از وي گرفته شود و زنده ماندن وي در مراسم اعدام دليلي بر توقف حكم نيست.

وي ادامه داد: به احتمال زياد در اجراي آئين‌نامه اعدام كوتاهي شده است، در مراسم اجراي اعدام بايد يك ساعت منتظر ماند و سپس جنازه را پايين آورد.

سپس بايد پزشك مرگ را تاييد كند، حتماً اين يك ساعت رعايت نشده است و قاضي اجراي احكام با نظر اشتباه پزشك دستور به انتقال جسد به پزشكي قانوني را صادر كرده كه اين را مي‌توان ناشي از سهل‌انگاري پزشك دانست.

اين قاضي باسابقه پايتخت گفت:‌ اين اعدامي پس از به دست آوردن سلامت باز هم بايد اعدام شود مگر اين‌كه زنده ماندن وي عاملي براي مطرح شدن مجدد پرونده‌اش در كميته عفو شده و وي با رأفت اسلامي عفو خورده و ديگر اعدام نشده و به مجازات جايگزين برسد.

اين مقام قضايي آشنا با مراسم اعدام گفت: طبق قانون تنها در يك مورد مجازات مرگ متوقف مي‌شود و آن هم رهايي يك محكوم به مجازات سنگ و رجم است كه باز شرايط خاص خود را دارد و اگر وي با اقرار خودش به مجازات محكوم شود و از سنگسار نجات يابد ديگر نبايد سنگسار شود اما اگر با علم قاضي و شهادت شهود به رجم محكوم شده باشد در صورت رهايي باز بايد سنگسار شود.

وي درخصوص حكم قصاص گفت: اين مقوله جدايي است، اگر اعدامي قاتل باشد تنها و تنها با رضايت اولياي دم اعدام نمي‌شود حتي اگر از مراسم اعدام زنده بماند.

بحث‌ها همچنان پيرامون زندگي دوباره يا مرگ اعدامي 37 ساله نجات يافته از مرگ ادامه دارد و گفته مي‌شود جمعي از حقوقدانان و وكلاي دادگستري نيز در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه خواستار توقف اجراي دوباره اين حكم شده‌اند و حالا مهم‌ترين مسأله براي مرد اعدامي اين است مردن يا نمردن...

منبع: روزنامه ایران

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه