قبض‌هایی که روی دست مدیران مدارس می‌ماند

زرین نامه: به گفته تعدادی از مدیران مدارس، سرچشمه ماجرای اخذ اجباری وجه، به پایین بودن سرانه مدارس و عدم پرداخت همین میزان کم باز می‌گردد چرا که در برخی مواقع قبوض روی دست مانده مدیران به قطع گاز و برق مدرسه منتهی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ مشکل کمبود سرانه مدارس به امروز و دیروز بر نمی‌گردد بلکه سال‌هاست که مدارس کشور از پایین‌ بودن سرانه مدارس گله‌مند هستند و معتقدند با اعتباری که از سوی دولت در اختیار آنها قرار می‌گیرد، نمی‌توان چرخ مدارس دولتی را به حرکت درآورد.

به گفته تعدادی از مدیران مدارس، منشأ ماجرای اخذ اجباری وجه نیز به پایین بودن سرانه مدارس و عدم پرداخت همین میزان کم باز می‌گردد چرا که در برخی مواقع قبوض روی دست مانده مدیران به قطع گاز و برق مدرسه منتهی می‌شود.

* راه حل حاجی‌بابایی و معافیت موقت مدارس از پرداخت قبوض

وضعیت نامناسب دخل و خرج مدارس موجب شد تا حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش برای حل این مشکل، طرح جدیدی ارائه کند و آن طرح نیز پرداخت 50 درصد هزینه سوخت مدارس به صورت یارانه‌ای بود.

به رغم انتشار این خبر اما باز هم مشکل مدارس حل نشد چرا که همچنان در قبوض ارائه شده، هزینه کامل لحاظ می‌شد.

حاجی‌بابایی، 11 دی ماه سال 90 در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص عدم پرداخت 50 درصد هزینه سوخت مدارس به صورت یارانه‌ای با وجود سرمای مجدد هوا، اظهار داشت: «با مسئولان ذی‌ربط در دولت در حال هماهنگی هستیم که این موضوع به صورت بخشنامه از سوی وزارتخانه‌های مربوطه صادر شود؛ به مدیران مدارس در سراسر کشور نیز اعلام کرده‌ایم مبلغی که امسال برای سوخت مدارس می‌پردازند، 50 درصد کل هزینه است و آنها نیز کاملاً در جریان هستند بنابراین اگر فیش گاز در دستشان است منتظر بمانند که بخشنامه صادر شود و بعداً آن را پرداخت کنند».

مشکل قبوض طی چند ماهی برای تعدادی از مدارس حل شد اما این موضوع در سال 91 همچنان موجب گلایه‌مندی مسئولان مدارس شده بود.

حاجی‌بابایی 24 دی ماه 91 در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «آموزش و پرورش برای حل مشکل سرانه مدارس چه برنامه‌ای دارد؟»، گفت: «این روزها بودجه جاری کشور کاهش بسیار سنگینی داشته است که البته این کاهش در آموزش و پرورش خیلی وجود نداشته است اما برای اقداماتمان اولویت‌بندی داریم».

وی به بحث سرانه مدارس اشاره کرد و افزود: «در این زمینه رئیس جمهور و دولت قول دادند که مساعدت کنند، ضمن اینکه برخی از محدودیت‌های اعتباری و تخصیصی برای همیشه نیست و کوتاه‌مدت است؛ تمام فرهنگیان و مدیران می‌دانند که در حال حاضر در بعضی از زمینه‌ها دستمان بسته است».

وزیر سابق آموزش و پرورش در خصوص میزان سرانه هر مدرسه، اظهار داشت: «سرانه، پارامترهای گوناگونی دارد و ممکن است 10 رقم را تحت عنوان سرانه داشته باشیم؛ یکی از موارد سرانه، پرداخت پول آب، برق و گاز مدارس است که در حال حاضر مدارس پرداخت نمی‌کنند؛ با وزرای مربوطه هماهنگ کردیم که با توجه به اینکه سرانه به مدارس پرداخت نمی‌شود، آنها نیز صددرصد وجوه آب، برق و گاز را دریافت نکنند و هر زمان که اعتبارات تخصیص یافت، مدارس به پرداخت پول آب، برق و گاز بپردازند؛ لذا در کشور هیچ مدرسه‌ای به دلیل نپرداختن قبوض، با قطع آب، برق و گاز مواجه نمی‌شود».

* باز هم مشکل قبوض مدارس

کم و بیش خودروی قبوض آب، برق و گاز مدارس دست‌اندازها را طی می‌کرد که با تغییر دولت، قبوض آب، برق و گاز به روال گذشته دوباره روی دست مدارس ماند.

سیدعلی ‌یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در یکی، دو مرحله قبوض مصرفی مدارس با کمک دولت پرداخت شد که عمدتاً منتهی به شهریور 92 می‌شود اما اگر قبض‌های مصرفی آب، برق و گاز مدارس بیاید، تا زمانی که اعتبارش از سوی آموزش و پرورش تأمین نشود، مشکلاتی وجود خواهد داشت.

وی در واکنش به این جمله که «با این روند ممکن است آب، گاز یا برق مدارس قطع شود؟»، اظهار داشت: یکباره قطع نمی‌کنند و معمولاً مسئولان این شرکت‌ها با مدارس مدارا می‌کنند.

به گزارش زرین نامه؛ به نظر می‌آید که یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان آموزش و پرورش باید حل مشکل سرانه مدارس باشد چرا که در فصل سرما، قطع آب، برق و گاز می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای فرزندان این مرز و بوم در پی داشته باشد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه