اجرای موسیقی مقامی نجوای کتول در جشنواره اشراق

زرین نامه: گروه موسیقی نجوای کتول در امروز به دعوت فرهنگسرای اشراق تهران، در جشنواره ی عسل این فرهنگسرا به اجرای برنامه می پردازد.

 محمد رضا برگز غریب سرپرست گروه هنری نجوای کتول در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار زرین نامه  گفت: گروه موسیقی نجوای کتول در این جشنواره جذاب ترین بخش موسیقی قوم کتول شامل مجموعه ترانه های دل انگیز همراه با رقص محلی را روی صحنه اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ترانه های کتولی، مطلوب اهل هنر و خواص و مایه ی جذب و وصل بسیاری از شنوندگان بیگانه با موسیقی قوم کتول است، اظهار کرد: هر یک از این ترانه ها و نغمه های شادی بخش و زیبایی های نهفته در آن، ریشه در طبیعت ناب و برگرفته از ویژگی های قومی، فرهنگی و اجتماعی منطقه ی کتول استان گلستان دارد و مایه ی اصلی آن ها از محیط پیرامون روستاها و نیز از احساس، عاطفه، عشق و محبت به یار و دیار و معشوق است.

برزگر تصریح کرد: یکی از کاربرد های ترانه های کتولی، اجرای آن ها در مراسم و جشن های شاد، به ویژه در عروسی ها همراه با رقص محلی کتولی است که در منطقه ی کتول به «چکِّه سِماع» معروف است.

این محقق ساز و موسیقی کتول افزود: «چکِّه» به معنی "کف زدن" و یا صدای حاصل از دست زدن می باشد و «سِماع» به معنای رقص و پایکوبی است.

برزگر خاطر نشان کرد: داوود الازمنی، عظیم وسیع سری، حسین خسروی کتولی، محمد برزگر، مصطفی گوکلانی، احمد رضا برزگر، حسین اصفهانی در اجرای موسیقی و استاد حسینعلی برزگر، سعید ابدال، امید دیلم، سعید ستایش، محمد حسین ولی پور، فریدون میرشاهی، امیر حسین دنکوب، محمدرضا خسروی کتولی، مهدی بیکی و مسعود ساوری کتولی در گروه رقص و حرکات موزون این برنامه ایفای نقش می کنند.



نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه