بودجه در مسیر قانون قرار می‌گیرد؟

زرین نامه: امروز ۱۵ آبان ماه است و در حالی برای ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس فقط یک ماه فرصت باقی است که حذف سه دهک یارانه بگیران و نیز کسری بودجه چالش جدی برای دولت ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ در سال‌های اخیر یکی از معضلات کشور در بحث بودجه و برنامه ریزی عدم ارائه به موقع لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بوده است که مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

طبق ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور رئیس جمهور مکلف است لایحه بودجه سالیانه را تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. این مسئله گرچه در سال‌های گذشته نادیده انگاشته شد اما مسئولان دولت یازدهم بارها بر پایبندی به زمان قانونی تدوین لایحه بودجه تأکید کرده‌اند. بنابراین از امروز بودجه نویسان برای تکمیل تدوین این لایحه یک ماه فرصت دارند.

البته پیش تر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور گفته است: با تقدیم بموقع لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ مصمم هستیم قانون را اجرا کنیم و در جلسه هیات دولت هم از وزرا خواسته ایم گزارش عملکرد اجرای قانون برنامه پنجم را به منظور تنظیم گزارش نهایی به این معاونت ارایه کنند.

همچنین دولت مدعی است که از به محض ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور به صورت قانون از سوی مجلس شورای اسلامی، تا قبل از اتمام سال جاری، کار تدوین و آماده سازی آیین نامه های اجرایی آن قانون پایان خواهد داد تا بتواند انضباط مالی و قانون را به درستی اجرا کند.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که امسال دولت در بودجه سال جاری با کسری بودجه مواجه بود و نیز در رویکردی متفاوت به دنبال حذف سه دهک از یارانه بگیران هدفمندی یارانه است این موضوع تاکنون برای دولت و مجلس دردسر ساز شده است.

نبود اطلاعات شفاف و واقعی از یارانه بگیران و نیافتن راهکارهای منطقی برای اجرای این موضوع به چالش جدی برای دولت تبدیل شده که واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناس و حتی جامعه داشته است.

با این حال مسئولان دولت تاکید می‌کنند در لایحه بودجه سال آینده کشور این موضوع را به مجلس پیشنهاد خواهد داد و باید منتظر ماند دولت چه تدبیری برای اجرای حذف سه دهک ارائه می‌کند./فارس