ماه بالای سر آبادی+تصاویر

زرین نامه: این روزها شهدای گمنام با ورودشان به گلستان آمده اند تا حال مردم این دیار را احسن الحال کنند، در این میان حال روستای جعفر آباد شهرستان گرگان نیز با ورود اولین شهید گمنام توصیف کردنی بود.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ پیکر این شهید گمنام بعد از تشییع جنازه باشکوه در میان مردم روستای جعفر آباد، در محل تیپ 45 جوادالائمه آرام گرفت.

مراسم تشییع این شهید گمنام با حاشیه هایی جالبی نیز همراه بود:

مراسم تشییع در روستای جعفر آباد تلفیقی از شادی و غمی بود که در ایام عزا داری امام حسین (ع) به استقبال فرزند بی نام و نشان امام روح الله رفته بودند.

مادر شهیدی با سینی (مجمع) بزرگ حاوی میوه و شیرینی به استقبال این شهید گمنام آمده بود. (رسمی قدیمی در این استان که با سینی های تزیین شده و حاوی میوه، شیرینی و تنقلات به استقبال نو دامادها و نوعروسان در جشن ازدواجشان می روند.)

تعدادی دیگر از بانوان نیز هر کدام در جلوی منازلشان که در مسیر تشییع شهید گمنام بود، با مجمع های بزرگ میوه، گردو، حلو، خرما و شکلات از این شهید استقبال می کردند.

بعض پدرها نیز به رسم قدیمی روستا که در جشن ازدواج بر سر تازه دامادها پول شاباش می کردند، بر پیکر شهید پول شاباش می کردند و چرا که شنیده بودند این شهید 20 ساله و در سن ازدواج بوده است.

دانش آموزان روستا که قدشان به بلندی جمعیت نمی رسید، بر روی دیواری کوتاه در جلوی درب مدرسه ایستاده و پرچم ایران را بر بالای جمعیت افراشته بودند.

پسران نوجوان روستا نیز هرکدام با گلاب افشانی بر جمعیت تمام سعی خود را برای معطر ساختن فضای روستا در استقبال از شهید گمنام انجام داده بودند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه پیر، جوان، نوجوان و حتی نوزادان این روستا به استقبال از شهید گمنام آمده و هیچ کس در منزل نمانده بود.

بعضی مادران فرزندان خردسال خود را مزین به لباس سبز و سربندهای یا حسین، یا زهرا و یا ابوالفضل کزده بود.

قطرات اشک همچو بارانی زیبا بر گونه های مادران و پدران شهدا و دیگر مردمان جاری بود و در این بین صدایی می آمد " آیا تو فرزند منی؟" و همان صدا دوباره آرام تر می گفت " چه سخت است، نمی دانم تو فرزند منی یا نه " و صدایی دیگر می گفت:‌" مادر و پدرت کجا به دنبال تو می گردند؟ آیا مادرت منم یا کسی دیگر"

در مسیر تشییع این شهید گمنام، هر ده قدم که به جلو می رفتی، اهالی روستا گوسفندی را قربانی حضور پیکر پاک این شهید می کردند.

بوی اسپند، گلاب و صدای مداح که در عزای امام حسین (ع) و شهید گمنام می خواند، ساعاتی فضای روستا را متحول کرده بود.

بعد از قرارگیری پیکر شهید گمنام در مسجدجامع روستا و وداع مردم روستا، بانوان پیکر مطهر شهید را بر دوش گرفته و مسیر کوتاهی را با خواندن " لااله الا الله" ایشان را همراهی کردند.

بعد از برگزاری مراسم تشییع در روستا، پیکر شهید به تیپ 45 جوادالائمه منتقل و در مراسم با شکوه دیگری با حضور نظامیان و مردم خاکسپاری شد.

به گزاری زرین نامه؛ روستای جعفر آباد در بخش شرقی گرگان و از توابع این شهرستان است.

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه