امامت از اصول دين است يا فروع دين؟

زرین نامه: آيا تمام انحرافاتى كه در امت واقع شد، حول مسأله امامت نبود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ بد نیست پاسخ شبهاتی که مطرح می شوند را بدانید.

پرسش: چرا امامت را جزو اصول دين مى ‏دانيد در حالى كه امامت فقط جزو فروع دين مى‏ باشد؟

پاسخ: بزرگانى از علماى اهل سنت، نظير ملاسعد تفتازانى در «شرح عقايد نسفى» و حميدى در «جمع بين الصحيحين» از پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده‏ اند: «هر كسى كه بميرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به درستى كه مانند مردمان زمان جاهليت مرده است». 1

اگر امامت جزو فروع دين بود، آيا پيغمبر مى‏ فرمود: كسى كه از امام زمان خود شناخت نداشته باشد و از دنيا برود به طريق اهل جاهليت مرده است؟

بديهى است كه عدم معرفت و شناخت موردى از فروع دين، موجب تزلزل دين و مردن به سبك جاهليت نخواهد شد. پس مطابق اين برداشت، امامت بايد جزو اصول دين باشد كه عدم شناخت آن باعث مردن به شيوه جاهليت مى‏ گردد.

به همين دليل است كه علمايى چون قاضى بيضاوى- مفسر معروف اهل سنت- در كتاب «منهاج الاصول» با صراحت مى‏ گويد: «امامت، از بزرگترين موارد اصول دين است كه مخالفت با آن موجب كفر و بدعت مى‏ گردد.» 2

ملا على قوشچى نيز در «شرح تجريد مبحث امامت» مى‏ گويد «امامت، رياست بر عموم مردم در امور دين و دنيا به طريق خلافت پيغمبر است.»

3

قاضى روزبهان نيز مى‏ گويد: «در نزد اشاعره، امامت همان خلافت رسول‏ اللَّه صلى الله عليه و آله در برپايى دين و حفظ حوزه ملت اسلام است. به طورى‏ كه متابعت او بر جميع امت واجب است.» 4

آيا امام و امامتى با اين ويژگى‏ ها كه رياست عامه مسلمين را به عهده داشته باشد و اطاعتش بر همه واجب و در هر زمانى فقط يك نفر اين مسئوليت را بر عهده داشته باشد، و جميع صفات حميده و اخلاق پسنديده، علم، زهد، تقوى و شجاعت را دارا باشد و علاوه بر اين، هم معصوم و هم به وسيله رسول‏ اللَّه منصوب پروردگار باشد به طورى كه عدم شناختش مردن به سبك جاهليت مى‏ باشد، نبايد جزو اصول دين باشد؟!! آيا تمام انحرافاتى كه در امت واقع شد، حول مسأله امامت نبود؟!

منبع:

1- مسند احمد، ج ۴، ص ۹۶؛ مجمع الزوايد، ج ۵، ص ۲۱۸؛ شبهاى پيشاور، ص ۲۷۹ «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ‏ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً».
2- الصوارم المهرقة، ص ۲۶۳؛ شبهاى پيشاور، ص ۲۷۹ «إن الإمامة من أعظم مسائل اصول الدين التي‏ مخالفتها توجب الكفر و البدعة»

شيعه اصول دين را سه تا مى ‏داند توحيد و نبوت و معاد. به همين دليل اهل سنت را كه به مسأله امامت و بعضى از آنان به عدل اعتقادى ندارند مسلمان مى‏ داند. امامت و عدل را جزو اصول مذهب مى‏ داند يعنى منكران امامت انتصابى از سوى پيامبر خدا و عدل الهى را در زمره شيعه نمى‏ داند.

منكرين ولايت اميرالمؤمنين و اهل بيت از حقيقت دين و مرحله كمال آن أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ و تمام آن أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي محروم هستند.

3-مجمع الفائدة، ج ۳، ص ۲۱۵؛ شبهاى پيشاور، ص ۲۷۹ «و هي رئاسة عامّة في أمور الدين والدنيا خلافةعن النبي صلى الله عليه و آله»

4- شبهاى پيشاور، ص ۲۷۹ «الإمامة عند الأشاعرة هي خلافة الرسول في إقامة الدين و حفظ حوزة الملّة بحيث يجب اتباعه على كافة الأمة».
5- پاسخ به شبهات در شبهاى پيشاور، ص ۷۳ .

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه