گفتگوی خواندنی با یک دانشجوی علی آبادی در دوره دکتری

زرین نامه: اکرم معینی راد دانشجوی دوره ی دکتری و یکی از فرهیختکان شهرستان علی آبادکتول گفت: هر انسانی می تواند با انگیزه، پشتکار و تلاش به اهدادف عالی خود در زندگی دست یابد که این موفقیت می تواند به رشد و پیشرفت جامعه نیز کمک کند.

اکرم معینی راد دانشجوی مقطع دکتری در رشته فیزیولوژی گیاهان زراعی و یکی از جوانان فرهیخته ی شهرستان علی آباد کتول است.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه به بهانه ی روز دانشجو گفتگویی خواندنی با معینی راد انجام داده است که متن آن را در ادامه می خوانید:

لطفاً خود را بطور کامل معرفی نمایید

اکرم معینی راد متولد و ساکن شهرستان علی آباد کتول. مقطع تحصیلی کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات در دانشگاه فردوسی مشهد و مقطع کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به پایان رساندم و در حال حاضر نیز در مقطع دکتری رشته فیزیولوژی گیاهان زراعی مشغول به امر تحصیل می باشم.

از سال 82 در جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان کارشناس ناظر گندم مشغول به فعالیت شدم و خوشبختانه زمینه مناسبی جهت کسب تجربه را برایم به همراه داشت.

از سال 1389 بعنوان مدیر عامل شرکت خدمات مشاوره ای کشاورزی مشغول به فعالیت بوده و به مدت دو سال است که در دانشگاه پیام نور استان مشغول به امر تدریس می باشم و طی سال جاری نیز خوشبختانه فرصتی فراهم شده است که در کنار سایر فعالیت هایم با نهاد بهزیستی شهرستان در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت و همکاری باشم.

لطفا مختصری درباره رشته تحصیلی و علت انتخاب آن نیز توضیح دهید

با توجه به جایگاه استان گلستان که به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور شناخته شده است و از این رو از پتانسیل حائز اهمیتی در تامین نیازهای کشاورزی کشور دارد لذا رشته مهندسی کشاورزی می تواند در پیشبرد و کشف روز افزون پتانسیل های این استان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

علیرغم زحمت بسیار در رشته کشاورزی در مقایسه با سایر رشته ها اما کار در طبیعت می تواند باعث لطافت روح و شناخت هر چه بیشتر قدرت لایتناهی خداوند شود که از جمله دلایل انتخاب این رشته جهت تحصیل و ادامه آن برای من است.

شما خود را فردیبا استعداد بالا می دانید یا اینکه خود را فردی با پشتکار بالا و استعداد معمولی می دانید؟ نقش این عوامل را در قبولی خود چقدر موثر می دانید؟

طبعاً موفقیت در هر مسیری نیازمند پشتکار و تلاش همراه با انگیزه است. من از استعداد معمولی برخوردار بوده ام اما با توجه به ایجاد علاقه و انگیزه و داشتن هدف و مهمتر از آن داشتن پشتکار سعی کرده ام، بتوانم موفقیت هایی را در زمینه رشته تحصیلی خود به همراه داشته باشم هر چند که احساس می کنم در حال حاضر در ابتدای مسیر هستم و باید گام های محکمتری را برای آینده بردارم.

رمز موفقیت خود را در چه چیزی می دانید؟

به نظر من موفقیت در هر امری مستلزم داشتن انگیزه، هدف و پشتکار می باشد که انسان را می تواند به مقصد مطلوبش برساند.

البته ممکن است در طی مسیر ناملایمت هایی به همراه داشته باشد اما مهم این است که با توکل به خداوند مایوس نشویم و همچنان تلاش و پشتکار خود را در جهت رسیدن به اهداف خود بکار بریم، چرا که:

رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود      رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

آیا انتخاب الگوهای برتر در موفقیت اشخاص تاثیرگذار است؟

مطمئناً بله. شناخت افراد موفق به انسان ها این انگیزه را می دهد که آن ها هم می توانند با داشتن برنامه ای مشخص و پشتکار لازم خود به عنوان الگوی برتری برای آیندگان باشند، چرا که در بسیاری از موارد افراد موفق مشوقین کسب موفقیت دیگران شده اند.

آیا برای موفقیت در کنکور از کلاس های کنکور هم استفاده کرده اید؟

خیر- تنها با برنامه ریزی مدون و تهیه چند کتاب راهنما در کنار کتاب های درسی موفق به پذیرش در هر سه مقطع تحصیلی شده ام.

به هنگام درس خواندن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از آنجا که توانایی افراد با یکدیگر متفاوت است هیچگاه خود را با دوستانمان مقایسه نکنیم که منجر به ایجاد استرس در وجودمان شود، متاسفانه این امر در بساری از افراد پشت کنکور باعث استرس و در نتیجه پایین آمدن کارایی شان شده است.

کافی است با داشتن هدف و برنامه ریزی مناسب (در کنار محیطی مناسب جهت درس خواندن مرور هر درس در همان روز، در نظر داشتن وضعیت جسمانی خود و مرحله به مرحله پیش رفتن) درس خواندن را به عادت تبدیل کنیم و با خیالی آسوده در هنگام نیاز استراحت نماییم. مطمناً دوستان به اهداف خود دست پیدا خواهند کرد.

نظام آموزشي كشور را تا چه حد موفق مي دانيد؟

نظام آموزشی کشور در برخی از زمینه ها احتیاج به بازنگری کارشناسان دارند که بتواند به ثبات بهتری دست پیدا کند، چرا که تغییر و تحولات سریع آن طی سالهای اخیر در برخی موارد باعث سردرگرمی دانش آموزان و عدم تطابق با آن شده که امید است انشاله شرایط و بستر مناسب تری فراهم شود.

خانواده شما چه تاثیری در موفقیت شما داشته اند؟

جایگاه خانواده در موفقیت افراد به عنوان یک مشوق دلسوز و همراه بسیار حائز اهمیت است. خانواده من نیز در تمام مراحل تحصیلی به عنوان یک دوست بی نظیر در کنارم بوده اند و فرصت را مغتنم شمرده و از همین جا از زحمات ارزشمندشان بسیار قدر دانی می کنم.

نظر شما در مورد انتخاب 16 آذر به عنوان روز دانشجو و شهادت دانشجویان در این روز چیست؟

انتخاب این روز بسیار مناسب است، چرا که از طرفی جامعه به نقش و ایثارگری های این قشر در تحکیم انقلاب، که به سهم خود تاثیر گذار نیز بوده است پی می برد و از طرفی دانشجویان سعی خواهند کرد تا متوجه حفظ ارزش جایگاه خود باشند و متناسب با موقعیت و منزلت خود ایفای نقش نمایند.

به نظر شما نقش دانشجویان در اجتماع با توجه به شرایط و حساسیت های موجود چیست؟

از آنجا که دانشجویان در هر جامعه ای از جایگاه بسیار ویژه و حائز اهمیتی برخوردار می باشند و به عنوان فرهیختگان و روشنفکران جوامع از آن ها یاد می شود لذا در تمام امور اجتماعی اعم از سیاسی اقتصادی فرهنگی و ... بسیار تاثیر گذار خواهند بود

یک دانشجوی موفق باید چه فاکتورهایی داشته باشد؟

به نظر من یک دانشجوی موفق باید در ابتدا در زمینه تحصیل خود بیشترین تلاش را داشته باشد چرا که تعریف واژه دانشجو کسب علم و مهارت در رشته تحصیلی خود است و سپس در سایر امور به فعالیت پرداخته و البته میانه رو باشد چرا که نگرش و تفکر هر دانشجویی می تواند الگوی معرفی شاخص فرهیختگان آن جامعه در سطح جهانی باشد.

الان وضعیت دانشجویان ما چطور هست؟ (آموزشی، فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و شغلی)

شاید یک از مشکلاتی که در حال حاضر دانشجویان ما با آن مواجه هستند عدم شرایط شغلی مناسب با رشته تحصیلی و مهارت خود باشد و این یکی از دغدغه های دانشجویان ما در حال حاضر است، اما خوشبختانه در سایر امور اعم از آموزشی، فرهنگی، سیاسی و ... خوشبختانه از جایگاه چشمگیری برخوردار می باشند.

و سخن آخر

در پایان برای کلیه دانشجویان عزیز آرزوی موفقیت در نیل به اهدافشان را خواستارم و امیدوارم که بتوانند با تلاش و همت روزافزون خود زمینه هر چه بیشتر شکوفایی این مرزو بوم را فراهم سازند.

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما، از فرصتی که در اختیار ما قرار داده اید، سپاسگزارم/خدانگهدار

من هم در پایان برای شما و همکاران محترم تان آرزوی موفقیت می کنم./خدانگهدار

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه