اجرای فقه کلان در جامعه لازمه ی قبولی اعمال فردی است

زرین نامه: یکی از فضلای حوزه ی علمیه قم گفت: اجرای فقه کلان در جامعه ی اسلامی ضروری است چرا که قبولی اعمال فردی ما در گرو فقه کلان است.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ حجت الاسلام والمسلمین اصغر ثنایی امروز در جمع عزاداران رضوی شهرستان علی آبادکتول بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای حوزه علمیه پیش نیامد تا فقه کلان را در جامعه پیاده کند.

وی فقه خرد و کلان را متفاوت از هم دانست و اظهار کرد: برنامه های فقه کلان در جامعه ی ما کم مطرح شده و برداشت عموم مردم جامعه از فقه، تنها فقه خرد (فردی) است.

ثنایی ولایت پذیری و تبعیت از امر رهبری را یکی از اصول فقه کلان عنوان کرد و افزود: موضوع فقه کلان بسیار گسترده و به هم پیوسته است به طوری که اگر یک رشته از آن خراب شود تمام اعمال فردی را هم باطل می کند.

وی نیاز فعلی جامعه را فقه کلان و موضوع ولایت فقیه دانست و تصریح کرد: در سال تعداد زیادی از مسلمانان به زیارت ائمه اطهار (ع) می روند، اما باید بدانیم ائمه اطاعت و تبعیت واقعی ما از ولایت را می خواهند.

ثنایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ویژگی های برجسته اخلاقی در همه ی ائمه ما به یک اندازه وجود دارد، اما با توجه به شرایط خاص هر دوره، یکی از ویژگی های آن ها بروز بیشتری می کند.

وی مبارزه با ظلم و ستم را ویژگی اخلاقی همه ی ائمه (ع) عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال با توجه به شرایط خاص دوران امام علی (ع)جنگ مستقیم، در زمان امام حسن (ع) صلح و جنگ غیر مستقیم، در دوران امام سجاد (ع) تبیین قیام عاشورا و در زمان امام محمد باقر (ع) علم زیاد آن ایشان شیوه مبارزه با ظلم و جور و ترویج دین اسلام بود.

برای تماشای تصاویر مراسم شهادت امام رضا (ع) اینجا کلیک کنید.


مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه