طرح دولت برای حل مسائل آبی کشور

زرین نامه: قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه دولت مصمم است تا منابع آبی کشور را به تعادل برساند و این موضوع در شورای عالی آب در جریان است، گفت: باید به اين باور برسيم كه ديگر آب نداريم و نمي توانيم سخاوتمندانه مصرف كنيم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ ستار محمودی حفر قنات در ايران را يكي از افتخارهاي بزرگ كشور و از فناوري هاي بزرگ مهندسي استحصال آب در جهان عنوان كرد و گفت: قنات ها آبدهي محدودي دارند و آب با پاي خود به سطح زمين مي آيد.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: با توسعه صنعت و كشاورزي در كشور، چاه هايي حفر شد و آبي كه پيش از اين توسط قنات در يک سال تخليه مي شد، يکماهه از زمين بيرون كشيده شد و قنات ها به اين روز افتاد.

محمودی با بيان اينكه افرادي كه برداشت غيرمجاز از چاه ها دارند اگرچه غيرقانوني عمل كرده اند اما به هر حال ممر زندگي آنان از اين آب است گفت: بنابراين بايد با اعمال موارد قانوني و با كمترين آسيب، مشكل اين افراد حل شود.

وي افزود: حل اين مشكل تنها در اختيار وزارت نيرو نيست و خوشبختانه چند سالي است كه كشور در اين كار وارد شده و اكنون دولت مصمم است كه منابع آب را به تعادل برساند و اين موضوع در شوراي عالي آب نيز در جريان است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص اقدامات فرهنگي وزارت نيرو براي كاهش مصرف آب بیان داشت: بايد اين فرهنگ جا بيافتد كه هر كشوري با توجه به شرايط اقليمي منطقه خود، به صورت بهينه از منابع آب استفاده كند و اكنون ديگر توان منابع آبي كشور به شيوه اي نيست كه هر كِشتي در هر منطقه اي انجام شود.

محمودی به ساماندهي الگوي كشت توسط وزارت جهاد كشاورزي و رعايت الگوي آبياري اشاره كرد و گفت: مردم بايد به اين باور برسند كه استفاده نادرست از منابع آبي لطمه هاي جبران ناپذيري براي نسل آينده دارد.

وی تصريح كرد: وزارت نيرو نيازمند همكاري مجموعه اي از بخش ها از جمله تشكل هاي مردم نهاد، رسانه هاي مكتوب و تصويري براي انجام كار فرهنگي در زمينه مصرف است و هيچ قانون، سازوكار و اهرمي برتر از اهرم فرهنگي نيست.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: اگر در همه مصارف شرب، كشاورزي و صنعت به اين باور برسيم كه ديگر آب نداريم و نمي توانيم سخاوتمندانه مصرف كنيم، بايد نوع مصرف را تغيير دهيم زيرا اين امر مي تواند در مراقبت از منابع محدود موجود اثرگذار باشد.

محمودی تاکید کرد: بسته هاي كاري گوناگوني براي فرهنگ سازي در مصرف در سطوح مختلف آموزشي و اطلاع رساني توسط وزارت نيرو آماده شده و اين وزارتخانه آماده همكاري با ساير بخش هاي مرتبط در اين زمينه است./مهر


مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.