گزارش ناسا از وضعیت آب در ایران

زرین نامه: مدير مركز منطقه اي مديريت آب شهري از گزارش ناسا مبنی بر کاهش ۱۴۴ کیلومترمکعبی حجم آب شیرین خاورمیانه در طول ۶ سال خبر داد و گفت: ممکن است منابع آبی ایران در آینده به وضعیت امروز دریاچه ارومیه دچار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ همایون مطیعی گفت: كاهش ۱۴۴ كيلومتر مكعبي حجم آب شيرين خاورميانه در طول ۶ سال و كاهش حجم آب هاي شيرين باعث می شود كشور در آينده با تشديد بحران آب روبرو شود و در آينده اي نزديک ممكن است وضعيت آب كشور مشابه وضعيت درياچه اروميه شود.

مدير مركز منطقه اي مديريت آب شهري به گزارشي كه به تازگي از سوي ناسا در خصوص منابع آبي خاورميانه منتشر شده است اشاره كرد و گفت: در محدوده سال هاي ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در بخش هايي از نواحي دجله و فرات (ايران، سوريه، تركيه و عراق)، ۱۴۴ كيلومترمكعب آب شيرين از بين رفته و از ذخاير آبي منطقه كم شده است.

وي افزايش مصرف، تغيير اقليم، كاهش بارش ها و افزايش تبخير را از دلايل مهم كاهش حجم آب شيرين منطقه دانست و افزود: درياچه اروميه مدل كوچكي از وضعيتي است كه كل كشور با آن مواجه است.

مطیعی با بيان اينكه حتي اگر شرايط بارش ها در حالت نرمال باشد باز هم با توجه به افزايش جمعيت با بحران آب مواجه هستيم گفت: براي روبرو شدن با اين بحران بايد از راه حل كشورهاي ديگر استفاده كنيم. وي ادامه داد: مركز IPCC پيش بيني كرده كه طي سال هاي آينده مناطق خشک و نيمه خشک جهان به سمت خشک تر شدن و مناطق مرطوب به سمت افزايش سيلاب ها و تَر شدن حركت مي كند.

وي يادآور شد: مردم بايد آگاه شوند كه حتي با نرمال بودن بارش ها قرار نيست اتفاق خاصي در جهت افزايش منابع و ذخاير آبي در خاورميانه بيافتد./مهر


مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.