قیمت سیب مانند دلار نوسان دارد

زرین نامه: مسئولان برای تامین سیب شب عید باید از هم اکنون تمهیداتی را انجام دهند تا قیمت سیب در حد متعارف خرید و فروش شود، در غیر این صورت در شب عید دیگر برای خیلی‎ها مقدور نیست هفت سین سفره عیدشان را با سیب پر کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ امسال قیمت سیب در نوسان بود و از 2 هزار تومان گرفته تا 5 هزار تومان در شب یلدا رسید و هر روز در بازار به یک قیمت عرضه می‎شود.

این سوال در افکار و اذهان مردم مطرح است که آیا این روند قیمت یرای شب عید به چه مقدار می‎رسد و علت اصلی گرانی سیب چیست؟

یک کارشناس باغبانی استان گلستان در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: درخت سیب از درختانی است که در آب و هوای معتدله سردسیری پرورش داده می‎شود و استان‎های همجوار گلستان استان سمنان و خراسان‎شمالی از این آب و هوا برخودار هستند.

علی کرامتلو اظهار داشت: گلستان به لحاظ داشتن آب هوای معتدل مدیترانه‎ای برای کشت سیب زیاد نیست.

وی تصریح کرد: استان گلستان به لحاظ داشتن آب هوای معتدل مدیترانه‎ای برای کشت سیب زیاد مناسب نیست و فقط در قسمت‎های کوهستانی غرب استان هم مرز با سمنان منطقه شاهکوه و اطراف آن همچنین شرق استان در مناطق کوهستانی تاراجق، برنجوین و قسمت کوهستانی آن سیب آمادگی بیشتری برای پرورش دارد.

کرامتلو برای درخت سیب شرایط خاص آب و هوا و خاک را مطرح کرد و در این زمینه افزود: خاک عمیق، زهکشی شده، آهکی و با PH بین شش تا هفت برای پرورش سیب مناسب است گیاه سیب نسبت به بیشتر شرایط آب و هوایی مقاوم است، اما اقلیم‎های نسبتا سرد را ترجیح می‎دهد.

با این وجود به یک دوره 180 - 120 روزه بدون سرما برای تولید میوه مرغوب نیاز دارد که از زمان شکوفه تا باردهی را شامل می‎شود، هنگام بار دهی سیب، باید هوا بین صفر تا هفت درجه سانتیگراد بوده به طوری که این درجه هوا از بهمن تا اواخر اردیبهشت برای رشد میوه سیب لازم و ضروری است.

با توجه به اینکه استان گلستان شرایط پرورش سیب را در سطح کلان ندارد، با وجود داشتن این شرایط، در استان ما بالغ بر 600 هکتار باغ‎های سیب وجود دارد که از این سطح 300 هکتار آن باردهی داشته و 300 هکتار دیگر هنوز به باردهی نرسیده‎اند.

سرمازدگی علت اصلی گرانی سیب

کرامتلو همچنین علت اصلی گرانی سیب را سرمازدگی عنوان کرد و ابراز داشت: امسال هم در استان گلستان و سایر مناطق کشور سرمای هوا، ناهنجاری و متغیر بودن آن در فصل گل و باردهی که از بهمن تا اردیبهشت ادامه داشت باعث شد تا درختان سیب گل و میوه آنان سقط شده و به ثمر نرسد و نهایتا کم شدن سیب، سبب بالا رفتن قیمت شد. این کارشناس باغبانی استان گلستان بیان داشت: اگر درختان سیب باردهی خوبی داشته باشند بین 20 تا 120 تن در هر هکتار می‎تواند تولید داشت، این رقم در سال گذشته در استان گلستان هشت تن تولید در هکتار بود آمار دقیق برای امسال مشخص نشده است اما امسال مطمئنا در رقم پایین‎تری قرار داریم.

وی افزود: در زمینه اصلاح درختان کم بازده سیب هنوز کار زیادی در استان انجام نشده اما می‎توان با اصلاح درخت سیب و پرورش درختانی که بازدهی خوبی دارند این محصول را در استان تقویت کرد تا حداقل مقداری از نیاز استان را پاسخگو باشد.

کرامتلو بیان داشت: سالانه 56 میلیون و 971 هزار تن سیب در سرتاسر جهان تولید می‎شود که چین با تولید 19 هزار و 490 تن بزرگترین تولیدکننده آن به شمار می‎آید و پس از آن به ترتیب، ایالات متحده، ترکیه، ایتالیا، آلمان، فرانسه، ایران، لهستان، آرژانتین و هند مقام‎های دوم تا دهم را به خود اختصاص می‎دهند.

تولید سالانه سیب در ایران به یک‎هزار و 944 هزار تن بالغ می‎شود اما امسال در کشور ما با سرمازدگی که به وجود آمد این رقم تنزل یافته است.

علت اصلی بالا رفتن قیمت سیب سرما و تولید کم آن در کشور مطرح شد اما آیا مسئولان در این زمینه تمهیداتی را انجام داده‎اند تا قیمت سیب در حد متعارف خرید و فروش شود و اگر نه!! در شب عید دیگر برای خیلی‎ها مقدور نیست هفت سین سفره عیدشان را با سیب پر کنند؟؟؟

==========

رقیه بشارت‎نیا

منبع: فارس


مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.

همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه