ناآگاهی والدین گرایش به اعتیاد را افزایش می دهد

زرین نامه: یک پژوهشگر حوزه پیشگیری ازاعتیاد گفت :مصرف مواد مخدر توسط والدین وعدم آگاهی آنها در نحوه برخورد مناسب با کودکان ،ناتوانی در اتخاذ روش مقابله در برابر بحران های رشدی، روانی و اجتماعی از مهمترین گرایش کودکان به اعتیاد در بزرگسالی است.

به گزارش زرین نامه؛ محمد حسین غلامی، هماهنگی و همفکری والدین در امر تربیت را ضروری دانست و افزود: در دوران کودکی اصلی ترین روش جلوگیری از ابتلا به اعتیاد، محبت و توجه مثبت والدین به آنان است.

وی اظهار داشت :عشق و محبت به کودکان ،ارزشمندی را در آنان تقویت کرده و کودک به هر عاملی که قصد مخدوش کردن به این حس را داشته باشد، می تواند غلبه کند.

این پژوهشگرحوزه اعتیاد با مهم برشمردن آموزش مقررات و رفتار اجتماعی همچون احترام به قانون و دیگران، عدالت و انصاف به کودکان، ادامه داد: کودکان به این مفاهیم و ارزش ها خو می گیرند و در غیاب والدین پایبند مقررات می شوند.

غلامی تصریح کرد:هیچ گاه نباید شخصیت کودکان زیر سوال برده شود بلکه فقط نگرانی درباره عمل اشتباه آنان بیان شود.

به گفته وی، کودکان بیشتر از اعمال و رفتار والدین یاد می گیرند تا از گفتارشان و بسیاری از آنان از خصوصیات و نگرش والدین همانند سازی و تقلید می کنند.

وی افزود:در صورتی که والدین برخورد منطقی نداشته باشند ،کودکان هنگام عصبانیت ، خطر و موقعیت های تنش زا جهت حل بحران، از رفتار والدین تبعیت می کنند، در حالیکه باید برای گوش دادن به صحبت های کودک وقت گذاشت درغیر اینصورت مجبور خواهیم بود صدای فریاد و اعتراض آنان را بشنویم.

این پژوهشگر با بیان اینکه ارتباط گرم و صمیمانه با کودکان از عوامل مهم پیشگیری از ابتلا به دام اعتیاد است ، اظهار داشت :این رابطه باید منطقی و گرم، دوستانه و پذیرنده باشد تا جنبه دخالت در زندگی آنان را پیدا نکند.

غلامی اضافه کرد:سهل انگاری و عدم رابطه محبت آمیز، آنها را در معرض آسیب پذیری قرار می دهد.

وی تاکید کرد:گرایش فرزندان به مواد مخدر در دوران نوجوانی بیشتر است چرا که آنها با بحران هویت درگیرهستند.

وی افزود: نظارت والدین بر سرگرمی ها، دوستان و گذراندن اوقات فراغت نقش حیاتی دارد و اعتماد به دوستان شناخته شده نیز مهم است ، در دعوت از آنها پیشقدم شوید تا آنها را دقیق تر بشناسید.

غلامی ، گوشه گیری و انزوا، خستگی و رعایت نکردن نظافت شخصی ، افت تحصیلی، فقدان همکاری در کارها، پرخاشگری، نافرمانی، دروغگویی، وخیم شدن رابطه اعضای خانواده، ارتباط با دوستان جدید و مشکوک، تغییرات جسمی همانند قرمزی چشم، سرفه و کبودی زیر چشم فرزندان را از عواملی عنوان کرد که باید والدین به آن توجه اساسی کنند.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ، یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که درصد بالایی از این آمار را جوانان تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش ، مواد مخدر جدید صنعتی در قالب روانگردان ها به عنوان آرام بخش و تقویت کننده حافظه در بسته های زیبا و فریبنده بسیاری از نوجوانان و جوانان را ناخودآگاه به سمت مصرف این مواد و اعتیاد می کشاند./ایرنا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه