تولید دانه های روغنی به 17 استان توسعه پیدا می کند

زرین نامه: مدیر کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر دانه های روغنی در چهار استان کشور کشت می شود و در برنامه پنجم به 17 استان ارتقا می یابد.

به گزارش زرین نامه؛ محمد رضا درگاهی روز دوشنبه در همایش سالانه دانه های روغنی کشور در گرگان اظهار کرد: یکی از راهکارهای ما برای افزایش کشت دانه های روغنی در کشور این است که مقداری ازسطح کشت گندم را به دانه های روغنی اختصاص دهیم و به دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم .

وی افزود: با اجرای طرح محوری گندم 700 تا 800 هزار هکتار از زمین های زراعی کشور آزاد می شود و مناطقی که کمبود آب دارد آیش می شود تا دیگر مناطق که آب داریم به کشت دانه های روغنی مانند کلزا اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کل کشت دانه های روغنی استان کشور 570 هزار هکتار است که در 300 هزار هکتار زمین کشت می شود و استان گلستان به عنوان مهمترین استان در تولید دانه های روغنی در کشور است.
ضریب خودکفایی روغن در کشور 13 و نیم درصد است

درگاهی با بیان این که اردبیل، مازندران و خوزستان پس از گلستان بزرگترین تولید کنندگان دانه های روغنی کشور هستند گفت: در سال 57 سرانه مصرف روغن ما در کشور هشت کیلو بود ولی در حال حاضر با 80 میلیون نفر جمعیت سرانه مصرف ما 17 کیلو شده است، در ضریب خودکفایی 13 و نیم هستیم که تا پاین برنامه 5 توسعه باید به 27 برسیم.

وی اظهار کرد: در دانه های روغنی در کشور در ابتدای انقلاب تنها سویا و آفتابگردان و پنبه دانه کشت می کردیم ولی در حال حاضر کلزا و بادام زمینی هم اضافه شده است و تنوع بیشتری دارد./مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه