انقلاب اسلامی تنها ایدئولوژی تأثیرگذار در قرن 20

زرین نامه: تاریخ نگار انقلاب اسلامی گفت: ماهیت انقلاب اسلامی ایران ، اساسأ یک ماهیت مذهبی و دینی بود.

به گزارش زرین نامه؛ غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی در با بیان اینکه مبارزات انقلاب اسلامی که از سال 41 آغاز شد بر پایه شعارها، اهداف و آرمان هایی از آموزه های اسلامی شکل گرفت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی(ره) روحانی برجسته ای که بنیانگذار انقلاب عظیم اسلامی شد، با تأکید بسیار ایشان بر حفظ ماهیت مذهبی این انقلاب شکل گرفت.

وی با اشاره به انقلاب های دنیا به خصوص انقلاب هایی که طی 200 سال اخیر تاریخ جهان به وقوع پیوست، افزود: در بین این انقلاب ها، انقلاب اسلامی ایران تنها جنبش اجتماعی بود که از ماهیت کاملأ مذهبی و شعارهایی از همین جنس برخوردار بوده است.

خارکوهی خاطرنشان کرد: در طول 17 سال مبارزات انقلاب اسلامی در دوران رژیم پهلوی، گروه های سیاسی و روشنفکران غرب زده و عوامل وابسته به دربار تلاش بسیاری جهت دگرگونی ماهیت مذهبی انقلاب اسلامی کردند.

این تاریخ نگار ادامه داد: عوامل مخالف با انقلاب اسلامی از هیچ اقدامی جهت کمرنگ جلوه دادن ماهیت انقلاب دریغ نکردند، زیرا آن ها می خواستند این انقلاب ماهیتی سکولاری پیدا کند.

رهبری امام خمینی کاملأ کاریزماتیک بود

خارکوهی با اشاره به گروهک های سیاسی چپ و راست قبل از انقلاب (کمونیست ها و وابستگان به تفکرات غربی)، گفت: این گروهک ها با نوع تفکراتی که از روشنفکران غرب زده به ارث برده بودند، به دنبال انحراف انقلاب اسلامی و جهت دادن آن به سمت شعارهای غیرمکتبی بودند.

وی تصریح کرد: در آن شرایط تنها رهبری حضرت امام خمینی(ره) که نوعی رهبری کاریزماتیک و مردم پسند بود، توانست مردم را از هجوم تفکرات غربی و گروه های منحرف سیاسی در امان دارد.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی به عدم تأثیرگذاری گروه های سیاسی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم برای این گروه ها در آن زمان نقشی تعریف کنیم، باید بگوییم آن ها در مقابل دریای بی کران مردم مسلمان، مثل یک قطره در مقابل اقیانوس بودند.

خارکوهی شهادت را مایه سعادت در دنیا و آخرت مردم مسلمان عنوان کرد و اذعان داشت: مردم با کوچک ترین اشاره امام راحل، به خیابان ها می آمدند و حکومت نظامی رژیم شاه را برهم می زدند و با ایستادگی و قرار گرفتن در مقابل گلوله های مأموران جنایتکار پهلوی خون خود را تقدیم انقلاب اسلامی می کردند.

انقلاب اسلامی تنها ایدئولوژی تأثیرگذار در قرن 20 است

تاریخ نگار انقلاب اسلامی در بیان سخن یکی از صاحب نظران آمریکایی گفت: انقلاب اسلامی ایران، تنها ایدئولوژی تأثیرگذار در قرن بیستم است.

خارکوهی با بیان اینکه یکی از صاحب نظران فرانسوی انقلاب اسلامی ایران را «انقلاب اسلامی به نام خدا» نامگذاری می کند، عنوان کرد: صاحب نظر بزرگی مثل میشل فوکو، انقلاب اسلامی را روحی در جهان بی روح می داند.

وی تصریح کرد: اگر با نظرات بسیاری از سراسر جهان در خصوص انقلاب کبیر اسلامی ایران مواجه می شویم به خاطر حضور روح مذهبی و دینی بر آن است.

وقوع انقلاب ایران از سرعت بیشتری نسبت به انقلاب های دیگر برخوردار بود

تاریخ نگار انقلاب اسلامی ماهیت مذهبی انقلاب ایران در مقابل دیگر انقلاب های بزرگ دنیا را از تفاوت های فاحش آن دانست و گفت: مطالعه انقلاب های روسیه، فرانسه، آمریکا، هندوستان و انقلاب بزرگ چین نشان می دهد هیچ کدام مانند انقلاب ایران ماهیت مذهبی نداشتند و وجه اشتراک همه آن ها ماهیت کاملأ سیاسی و سکولاری آن هاست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از سرعت بیشتری نسبت به دیگر انقلاب ها برخوردار است، اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران پس از 17 سال ایستادگی و مبارزه به پیروزی با دستاوردهای بسیار زیاد رسید، در حالی که برخی دیگر از انقلاب های جهان 30 سال به طول می انجامیدند.

خارکوهی با اشاره به برگزاری نخستین رفراندوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که پس از 50 روز انجام گرفت، افزود: برگزاری پنج انتخابات عمومی و مردمی در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین و تصویب قانون اساسی، از دیگر تفاوت های این انقلاب نسبت به دیگر انقلاب هاست.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی در بیان شخصیت امام خمینی (ره) اذعان داشت: ایشان رهبری قاطع، شجاع و منحصر به فرد بودند که در کنار علم و خوش نامی خویش، همیشه ساده زندگی می کردند.

وی در مقام مقایسه رهبر کبیر انقلاب اسلامی با دیگر رهبرهای جهان، تصریح کرد: زمان بازگشت امام خمینی (ره) از تبعیدشان به تهران، جمعیتی بین پنج تا 10 میلیون نفر به استقبال آمده بودند و این در حالی بود که جمعیت کشور در آن برهه از تاریخ، حدود 35 میلیون نفر بود.

مشارکت مردم گرگان دشت در مبارزات قبل از انقلاب

تاریخ نگار گلستانی با اشاره به منطقه گرگان دشت که اکنون به نام گلستان معروف است، گفت: مردم این منطقه مانند دیگر مردم سایر نقاط کشور با حضور در مبارزات، کشورشان را تا رسیدن به پیروزی یاری کردند.

وی افزود: هرچه به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک تر می شدیم، مبارزات گلستانی ها و گرگانی ها بیشتر می شد، به گونه ای که از اواسط دهه 50 به بعد، جوانان انقلابی فعالیت خود را افزایش دادند.

خارکوهی ادامه داد: این فعالیت ها تا آنجا ادامه داشت که در این دهه تعداد زیادی از مردم گرگان، علی آباد کتول و کردکوی گرفتار زندان های رژیم شاه شده و شکنجه های بسیاری را متحمل شدند.

وی حضور افراد مبارزاتی در استان، که از قم و تهران به این منطقه می آمدند را از دلایل گسترش مبارزات در استان دانست و افزود: این افراد شامل افرادی بود که به دلیل تبعید اجباری توسط رژیم منحوس شاه به منطقه اعزام می شدند و یا به صورت داوطلبانه و جهت سخنرانی و فعالیت های فرهنگی سیاسی به منطقه می آمدند.

این تاریخ نگار اذعان داشت: در ماه های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی، بخشی از مبارزات گلستانی ها به صورت سخنرانی ها و برپایی راهپیمایی ها و تظاهرات عمومی رخ می داد.

خارکوهی با اشاره به اینکه حضور مردم در مبارزات موجب دستگیری و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان توسط مأمورین وقت می شد که نتیجه آن هم شهادت47 نفر از هم استانی ها بود، افزود: مردم گرگان دشت با وجود سختی های بسیاری که در آن دوران متحمل می شدند، هیچ گاه میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی را خالی نکردند.

روزشمار انقلابی گلستان

تاریخ نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه وقایع مهمی در زمان به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ایران به خصوص در سال 57 در استان ثبت شده است، گفت: واقعه پنج آذر سال 57 که در آن روز تعداد 14 نفر به شهادت رسیدند و حدود 150 نفر نیز مجروح شدند از وقایع مهم آن دوران است.

وی همچنین افزود: واقعه 12 دی گالیکش که شهادت هفت نفر از جوانان مبارز گنبد کاووس و مینودشت را در قلب خود ثبت کرده، از دیگر وقایع است.

خارکوهی به واقعه 16 دی بندرگز اشاره کرد و اذعان داشت: در آن روز که مراسم سومین روز یکی از شهدای بندرگز برگزار می شد و جمعیت بسیاری از بهشهر تا گنبد کاووس در آن مراسم حاضر شده بودند، متأسفانه توسط مأموران ژاندارمری رژیم شاه مورد حمله قرار گرفته و 10 نفر از آن ها به شهادت رسیدند که هشت نفر از جوانان بهشهری بودند.

وی ادامه داد: در واقعه 19 بهمن، مأموران شهربانی گرگان حدود 100 باب مغازه و محل کسب و کار مردم را به آتش کشیدند و شهر گرگان را به شهر جنگ زده مبدل کردند.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی، 20 بهمن که در آن روز چماق داران شاه با حمایت مأموران به شهر گنبد حمله کردند و منازل و مغازه های مردم را تخریب و غارت کرده و با حمله به حمام زنانه و هجوم به خانه های مردم، تعدادی زنان و مردان گنبدی را به شهادت رساندند را از دیگر وقایع مهم استان عنوان کرد.

گفتنی است، غلامرضا خارکوهی با سابقه ای بیش از سه دهه، به گردآوری و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در کشور و استان پرداخته است.

وی که تا کنون 13 جلد کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است، صاحب صدها مقاله و ده ها هزار سند از اسناد انقلاب اسلامی است که با گردآوری آن ها در حال تدوین کتاب های جدید در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی است.

حجیم ترین کتاب وی، کتاب « استان گلستان در انقلاب اسلامی » است که شامل سه جلد گالینگور و با حجمی بیش از دو هزار 500 صفحه است./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه