امامی : ورود مجلس در خصوص قیمت گذاری خوراک پتروشیمی اشتباه بود

زرین نامه: نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ، گفت: وارد عمل شدن مستقیم مجلس شورای اسلامی در موضوع قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها که از فراورده های نفتی است اشتباه بوده و آثار و تبعاتی را در اقتصاد به همراه دارد.

به گزارش زرین نامه؛ عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت : وارد عمل شدن مستقیم مجلس شورای اسلامی در موضوع قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها که از فراورده های نفتی است اشتباه بوده و آثار و تبعاتی را در اقتصاد به همراه دارد.

وی ادامه داد : مجلس باید این اجازه را می داد که دولت کارها را خودش مدیریت کند و مجلس بر عملکرد آنها باید نظارت داشته باشد و در صورتی که دولت تخطی کرد و اگر قیمت های ارائه شده واقعی نبود آن وقت مجلس می تواند اعتراض کند و از حقوق ملت و نظام دفاع کند.

ما باید از فرصتی که پتروشیمی برای ارز آوری دارد بهترین استفاده کنیم

امامی با تاکید بر اینکه آنچه برای کشور ما مهم است نقش صنایع پتروشیمی در بازار های جهانی و میزان سهمی از بازار است که به خود اختصاص می دهد ، گفت : ما باید در شرایط موجود از فرصتی که پتروشیمی برای ارز آوری دارد بهترین استفاده را بکنیم و اجازه دهیم این صنعت در ورود ارز به کشورکمک کند وموجب گرم تر شدن بازار سرمایه گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در شرایطی که سیستم بانکی و جامعه به دنبال سود دهی بیشتر هستند بهترین مکان فعالیت بازار سرمایه و بورس است .

وی گفت: هرچند همکاران ما در مجلس با نیتی خیر خواهانه در قیمت گذاری خوراک پتروشیمی وارد شده اند ولی به هر حال آسیب هایی را به بازار بورس وارد کرده و موجبات خروج سرمایه از بازار شده است .

امامی در ادامه افزود : یک بنگاه اقتصادی باید سود آور باشد تا بتواند پاسخ سهامداران را بدهد وبا مرتفع ساختن نیاز های خود در مسیر اشتغال پایدار گام بردارد.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت تاکید کرد : اگر مجلس در جهت ایجاد رقابت و فضای رقابتی در این صنعت بود باید آن را از طریق شورای رقابت پیگیری می کرد که خود مجلس این اختیار را به آن واگذار کرده است .

افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به این صنایع ضربه وارد می کند

وی اقدام مجلس در این مقطع را باعث افت شدید قیمت هولدینگ خلیج فارس دانست و عنوان کرد : زمانیکه ما قیمت خوراک پتروشیمی را افزایش می دهیم به صنایع پتروشیمی ضربه وارد می شود ، چون آنها در زمان واگذاری در ارائه قیمت پایه با مشکل مواجه خواهند شد.

عیسی امامی در ادامه خاطر نشان کرد : با این مصوبه، بازار سرمایه بهم ریخته است چون ابعاد این موضوع به خوبی دیده نشده و به صورتی عمل شده که اثر بد اقتصادی آن دارد مشهود می شود .

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ، افزود : مجلس می توانست اجازه دهد که صادرات این شرکت ها انجام شود و در مقابل با راهکار های غیر مستقیم ، تعهدات و الزاماتی که قرار می داد به برگشت سود در چرخه اقتصاد کمک شود، نه اینکه قدرت رقابت در بازار از دست برود و باعث کاهش در آمد شود.

وی در ادامه تصریح کرد : برای این چنین تصمیم گیری ها باید با وزارت مربوطه به اتفاق نظر برسیم ولی در حال حاضر اظهار نظر های متفاوتی صورت می گیرد و وزیر صنعت ، معدن و تجارت به شدت با این طرح مخالف است ، همچنین دبیر خانه انجمن صنفی پتروشیمی هم به دنبال کاهش قیمت ارائه شده توسط مجلس است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : مخالفت ها با قیمت ارائه شده از این جهت است که کاهش قیمت صادرات بیشتری را به همراه دارد و از طرف دیگر می تواند ارز آوری بیشتری را برای کشور داشته باشد .

نرخ تورم با نرخ سود بانکی تفاوت جدی دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه می توان با گرفتن مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از سود پتروشیمی ها استفاده نمود ، خاطر نشان کرد : فعال بودن بازار بورس و بازار سرمایه برای ما اهمیت زیادی دارد و ما نباید آن را از دست بدهیم چون از دست دادن این منابع، سیستم بانکی را در تنگنا قرار خواهد داد.

امامی در پایان تاکید کرد مجلس می توانست در مواجهه با این موضوع کارشناسی تر و پخته تر برخورد کند ، افزود: وقتی بانک ها با کمبود منابع روبرو شوند نمی توانند پاسخگوی مردم باشند و این موجب می شود که مردم سرمایه ها را به سمت سیستم بانکی نبرند ، چون نرخ تورم با نرخ سود بانکی تفاوت جدی دارد./گلستان ما

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه