سنجاق قفلي چگونه اختراع شد؟!

زرین نامه: داستان والتر هانت و اختراع زيركانه اش حكايت بسيار غربي است.

زرین نامه: سال ۱۸۲۵ بود و «والتر هانت» مخترع نيويوركي مشكلي داشت: او پنجاه دلار بدهكار بود اما پولي براي بازپرداخت آن در بساط نداشت و مي بايست از هر راهي كه شده شبانه اين پنجاه دلار را تهيه كند.

مردي كه از هانت طلب داشت تدبيري انديشيد و چون مي دانست هانت مخترع است نزد وي آمد و يك تكه سيم به دستش داد و به هانت گفت اگر بتواند با اين سيم هر چيزي بسازد، چهارصد دلار از بابت حق اختراع به وي خواهد پرداخت.

سه ساعت بعد تدبيري كوچك اما بسيار مفيد به خاطرش رسيد: سنجاق قفلي. به خاطر اين اختراع هانت چهارصد دلار منهاي پنجاه دلار بدهيش پول درآورد. اما طلبكار ثروت كلاني اندوخت.

داستان والتر هانت و اختراع زيركانه اش حكايت بسيار غربي است. عجيب تر آنكه هانت در اصل سنجاق قفلي را اختراع نكرد، بلكه صرفاً آن را بهتر ساخت. گرچه ممكن است هانت از اين ماجرا آگاه نبوده باشد، اما سنجاق قفلي تقريباً چهار هزار سال پيش از تولد وي اختراع شده بود! به يقين مي دانيم كه يونانيان، ايتاليايي ها و سيليسي هاي باستاني اين وسيله را به كار مي بردند.

سنجاق قفلي ابتدايي دو عيب داشت. اول آنكه ايمن نبود ـ نوك تيزش پوشيده نمي شد و غالباً اشخاصي كه آن را به كار مي بردند، مجروح مي شدند. ثانياً سنجاق نه فنري داشت و نه چيزي كه بتواند آن را سر جايش محكم نگه دارد.

والتر هانت بود كه سال هاي بعد بالاخره اين مسائل را حل كرد. سنجاق هانت اين بود: بعد از بسته شدن نوكش كاملاً پنهان مي گشت. ضمناً سنجاق او در نمي رفت. هانت با تعبية يك پيچ دايره شكل در محل خميدگي، براي آن فنري ابداع كرد.

در سال هاي بعد از آن، هانت به اختراع اشياي بسياري ادامه داد: ما از تفنگ نيمه خودكار، يخ شكن و دستگاه يخ سازي نام مي بريم. هانت با آنكه مخترعي برجسته و خستگي ناپذير بود، هرگز مرد ثروتمندي نشد و از هر يك از ابداعات ديگرش هم مثل سنجاق قفلي، پول اندكي به دست آورد.

منبع: افکارنیوز

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه